Brood­beleg

In Nederland eten we gemiddeld drie tot vijf boterhammen per dag. Een sandwich of een broodje is gezonder als het volkoren of bruin is. De vezels die erin zitten zijn goed voor je bloedsuiker. Maar wat doe je erop? Wat is gezond broodbeleg?

Bij het beleggen van je boterham kies je het liefst iets dat niet te zout, te zoet of te vet is. Een paar tips:

  • Om te smeren: een beetje halvarine, halvanaise of kwark. Mosterd of hummus is ook lekker.
  • Light kaas, zoals  20+ en 30+ kaas, geitenkaas light of nog lichter: hüttenkäse, ook wel cottage cheese genoemd.
  • Gekookt ei.
  • Verse groenten, zoveel als je wilt: komkommer, tomaat, sla of ui. Zorg ervoor dat de tomaat niet te nat is.
  • Licht geroosterde groente, zoals paprika, courgette, ui, champignons. 
  • Fruit zoals plakjes appel, aardbei of banaan (als je het meeneemt voor later kun je het beter ter plekke pas snijden, dan blijft het lekker).
  • Lekker als garnering: plakjes augurk, pijnboompitten, kappertjes, plakjes olijven.
  • Magere vleeswaren: beenham, casselerrib, gekookte lever, kipfilet en rookvlees (doe met rookvlees wel kalm aan want het is zout).

Hoe blijft het goed onderweg?

Smeer een bevroren boterham direct uit de diepvries. Na de reis is de boterham dan ontdooid, maar nog lekker fris en vers. Of neem een deel van het beleg apart mee en beleg het ter plekke. Bijvoorbeeld een gekookt ei dat je ter plekke even pelt en snijdt. Denk wel aan een broodplank en mes.

Lekker en gezond eten met diabetes

Met diabetes moet je altijd op je eten letten. Gelukkig kan gezond ook lekker zijn!

Foto: Pinkyone / Shutterstock.com