Brood - Shutterstock A. Lein

Steeds meer mensen beperken het eten van gluten omdat ze denken dat dit gezond is. Als je gluten goed kunt verdragen is het beter om wel gluten te eten omdat er anders een tekort aan voedingsstoffen kan ontstaan. Bovendien bevatten glutenvrije producten vaak minder vezels.

Wat zijn gluten en waar zit het in?

Gluten zijn eiwitten die voorkomen in bepaalde graansoorten, namelijk tarwe, rogge, gerst, spelt en khorasantarwe (kamut). Deze vind je onder andere in brood, pizza, taart en pasta. Doordat tarwe ook vaak als bindmiddel wordt gebruikt, zoals in drop, soep en vleeswaren, zijn producten met gluten soms moeilijk te herkennen.

Sommige mensen kunnen gluten niet goed verdragen. Zij hebben een glutenintolerantie, dit wordt coeliakie genoemd. Als zij gluten eten beschadigt het darmslijmvlies waardoor ze ernstige buikpijn en diarree krijgen en de voedingsstoffen minder goed op kunnen nemen. Voor hen is het noodzakelijk om alle gluten te vermijden. Is dit het geval, bekijk dan de glutenvrije recepten.

Wat kun je tekort komen als je geen gluten eet?

Als je gluten wel goed kunt verdragen is er geen reden om ze te laten staan. Als je glutenvrij eet kun je namelijk te weinig van de volgende voedingstoffen binnenkrijgen:

  • Vezels

Vezels zorgen voor een gezonde spijsvertering en geven een verzadigd gevoel na het eten. Vooral volkoren graanproducten bevatten veel vezels. Je vindt ook vezels in producten zonder gluten zoals groenten, fruit, noten en zaden.

  • Vitamine B1

Vitamine B1 heb je nodig om te zorgen dat je lichaam genoeg energie heeft en het hart en het zenuwstelsel goed kunnen werken. Het zit in graanproducten, maar ook in producten zonder gluten zoals vlees, aardappelen, groenten en melk.

  • Foliumzuur

Foliumzuur is belangrijk voor de groei en het aanmaken van de rode- en witte bloedcellen. Het zit in volkorenproducten, maar ook in producten zonder gluten zoals (groene) groenten, vlees en zuivelproducten.

  • Jodium

Jodium helpt het lichaam bij het maken van schildklierhormonen. Deze hormonen helpen bij de groei, de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de stofwisseling. Nederlanders krijgen vooral voldoende jodium binnen door het eten van brood, omdat de meeste bakkers zout gebruiken dat rijk is aan jodium. Glutenvrije producten met jodium zijn vis, schelpdieren, zeewier en eieren.

Ook als je geen gluten eet, krijg je deze belangrijke voedingsstoffen dus wel binnen. Maar zonder de graanproducten is het erg moeilijk om van alles de aanbevolen hoeveelheid te halen. Er ontstaat sneller een tekort.

De relatie met diabetes en gluten

Onderzoek laat zien dat een voedingspatroon met meer gluten de kans op het krijgen van diabetes type 2 verkleint. Dit komt vooral door de hoeveelheid vezels die je ermee binnenkrijgt. Hiervan is aangetoond dat het beschermt tegen het krijgen van diabetes.

Bij mensen met diabetes type 1 komt coeliakie vaker voor: bij vijf op de honderd mensen. 

Bekijk alle glutenvrije recepten, zoals:

 

Koolraap­frieten met tomaatjes

Koolraap­frieten met tomaatjes
Kh25 g
Kcal505
Vet31 g
Recept

Champig­non-noten­ragout

Champig­non-noten­ragout
Kh72 g
Kcal633
Vet28 g
Recept

Kokosrijst met zoete aardappel

Kokosrijst met zoete aardappel
Kh78 g
Kcal666
Vet28 g
Recept

Gevulde courgette­stam­metjes

Gevulde courgette­stam­metjes
Kh32 g
Kcal510
Vet27 g
Recept

Heekfilet met walnoten

Heekfilet met walnoten
Kh26 g
Kcal526
Vet33 g
Recept

Groenten­roerbak met bimi

Groenten­roerbak met bimi
Kh34 g
Kcal500
Vet20 g
Recept

Koolraap­frietjes met -kalfsham­burger

Koolraap­frietjes met -kalfsham­burger
Kh32 g
Kcal605
Vet36 g
Recept

Polenta met krokante kip

Polenta met krokante kip
Kh62 g
Kcal730
Vet37 g
Recept

Winterse gegrilde groenten

Winterse gegrilde groenten
Kh29 g
Kcal545
Vet30 g
Recept

Gevulde snack­paprika's

Gevulde snack­paprika's
Kh20 g
Kcal501
Vet34 g
Recept

Indonesi­sche roerbak

Indonesi­sche roerbak
Kh66 g
Kcal628
Vet29 g
Recept

Broccoli­puree met zalm

Broccoli­puree met zalm
Kh12 g
Kcal536
Vet38 g
Recept

Gekruide forel uit de oven met komkom­mer­risotto

Gekruide forel uit de oven met komkom­mer­risotto
Kh52 g
Kcal343
Vet6,5 g
Recept

Aardappelrisotto

Aardappelrisotto
Kh21,1 g
Kcal275
Vet13,6 g
Recept

Kalkoenreepjes met aardappelpuree en broccoli

Kalkoenreepjes met aardappelpuree en broccoli
Kh43,2 g
Kcal478
Vet13,4 g
Recept

Venkel met aardappelpartjes uit de oven

Venkel met aardappelpartjes uit de oven
Kh45,3 g
Kcal272
Vet5,2 g
Recept

Lekker en gezond eten met diabetes

Met diabetes moet je altijd op je eten letten. Gelukkig kan gezond ook lekker zijn!

Met diabetes moet je altijd op je eten letten. Gelukkig kan gezond ook lekker zijn!