Koolhy­draat­beperkt of koolhy­draat­arm dieet

Bij diabetes en overgewicht kan het helpen om een dieet te volgen met minder koolhydraten. Hoe werkt dat, en hoeveel koolhydraten mag je dan eten?

Heb je diabetes en worstel je met overtollige kilo’s? Probeer eens minder koolhydraten te eten. Uit onderzoek blijkt dat een laag koolhydraten dieet positieve effecten kan hebben op de bloedglucosewaarden, in ieder geval op de korte termijn. Start een koolhydraatarm of -beperkt voedingspatroon altijd onder begeleiding van een diëtist. 

Minder en andere koolhydraten

Een kleine vermindering in je huidige koolhydrateninname kan al effect hebben. Koolhydraten zijn suikers en zetmeel. Wil je minder koolhydraten binnenkrijgen dan helpt het al om zo min mogelijk geraffineerde producten zoals snoep, koek, gebak, frisdrank, vruchtensap en gezoete melkdranken te nemen. Deze producten bevatten weinig tot geen voedingsstoffen die we nodig hebben om gezond te blijven.

Uit onderzoek is gebleken dat de kwaliteit van de koolhydraten die we eten belangrijker is dan de hoeveelheid. Als je kiest voor producten met koolhydraten, kies dan voor kwaliteit: dus met veel vezels en andere nuttige voedingsstoffen. Daardoor stijgt je bloedsuiker langzamer en wordt hij ook minder hoog. Ga voor volkorenbrood, zilvervliesrijst, groenten, peulvruchten en fruit. Daar zitten meer voedingsstoffen in en ook meer vezels. 

Koolhydraatbeperkt of koolhydraatarm eten?

Bij een algemeen gezond voedingspatroon komt ongeveer 40 - 70% van de energie die je per dag nodig hebt uit koolhydraten. Wanneer je koolhydraten wilt beperken, zorg er dan voor dat je in ieder geval minder neemt dan je gewent bent. Overleg met je diëtist hoeveel dat voor jou is.

Hoeveel gram koolhydraten mag je dan eten? Hier zijn geen strikte richtlijnen voor, maar je spreekt van een koolhydraatarm voedingspatroon als minder dan 40% van je energie uit koolhydraten komt. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een matige en strenge beperking:

    • Matige beperking (koolhydraatbeperkt eten): 150 gram koolhydraten per dag.
        • Strenge beperking (koolhydraatarm eten): 40 tot 70 gram koolhydraten per dag.

Hoeveel koolhydraten zitten in een voedingsmiddel? Dat zie je op het etiket op de verpakking, of zoek het op in speciale lijsten of apps.

Matig of streng?

Hoe streng wil je koolhydraten beperken? Dat hangt ervan af hoeveel je wilt afvallen, hoe snel en wat jouw persoonlijke voorkeuren voor voeding zijn. Ben je dol op brood en pasta, dan is een matige beperking misschien handiger. Houd je van eieren, groenten en noten dan is een strenge beperking voor jou gemakkelijker. Van heel weinig koolhydraten eten is het mogelijk sneller af te vallen, maar het is vaak moeilijk vol te houden. 

Lange termijn

Uit onderzoek blijkt dat een koolhydraatarm voedingspatroon in ieder geval op korte termijn (1 jaar) positieve gezondheidseffecten oplevert. Zoals een vermindering in het risico op hart- en vaatziekten en gewichtsverlies bij overgewicht. Op de lange termijn zijn de gezondheidseffecten van een koolhydraatbeperkte voeding niet bekend.

Diëtist

Vraag altijd begeleiding van een diëtist als je een koolhydraatbeperkt dieet wilt volgen. Voor mensen met diabetes worden de kosten voor de diëtist vergoed door de zorgverzekering. Deze zorg valt binnen de ketenzorg, ga hiervoor langs bij de huisarts voor een verwijsbrief.

De diëtist bespreekt met jou onder andere:

      • Een haalbaar streefgewicht.
      • Hoe je het beste minder koolhydraten eet, dus wat bij je past.
      • Hoe je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt.
      • Ze helpt je ook om na het afvallen het aantal gezonde koolhydraten weer langzaam uit te breiden.

Minder medicijnen nodig

Wanneer je minder koolhydraten gaat eten en gewicht verliest, dan kan het zijn dat je minder medicijnen of insuline nodig hebt. Medicijnen afbouwen doe je altijd in overleg met je behandelend arts.

Gratis brochure over eten ontvangen?

  • Alles over koolhydraten
  • Afvallen met diabetes
  • Suiker en zoetstoffen
  • Alles over koolhydraten
  • Afvallen met diabetes
  • Suiker en zoetstoffen