Koolhy­draat­beperkt of koolhy­draat­arm dieet

Bij diabetes en overgewicht kan het helpen om een dieet te volgen met minder koolhydraten. Hoe werkt dat, en hoeveel koolhydraten mag je dan eten?

Heb je diabetes en worstel je met overtollige kilo’s? Probeer eens minder koolhydraten te eten. Dat werkt vaak beter dan een dieet met minder vet, in ieder geval op korte termijn. Ook verbetert de bloedsuiker. 

Minder en andere koolhydraten

Koolhydraten zijn suikers en zetmeel. Wil je minder koolhydraten binnenkrijgen dan helpt het al om zo min mogelijk snoep, koek, gebak, frisdrank, vruchtensap en gezoete melkdranken te nemen. Kies voor volkorenbrood, zilvervliesrijst, groenten, peulvruchten en fruit. Daar zitten meer voedingsstoffen in en ook meer vezels. Daardoor stijgt je bloedsuiker langzamer en wordt hij ook minder hoog. 

Koolhydraatbeperkt of koolhydraatarm eten?

Bij een algemeen gezond voedingspatroon komt ongeveer 40 - 70% van de energie die je per dag nodig hebt uit koolhydraten. Wanneer je koolhydraten wilt beperken, zorg er dan voor dat je in ieder geval minder dan 40% van je energie uit koolhydraten haalt.

Hoeveel koolhydraten mag je dan eten? Hier zijn geen strikte richtlijnen voor. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een matige en strenge beperking:

    • Matige beperking (koolhydraatbeperkt eten): 150 gram koolhydraten per dag.
        • Strenge beperking (koolhydraatarm eten): 40 tot 70 gram koolhydraten per dag.

Hoeveel koolhydraten zitten in een voedingsmiddel? Dat zie je op het etiket op de verpakking, of zoek het op in speciale lijsten of apps.

Matig of streng?

Hoe streng wil je koolhydraten beperken? Dat hangt ervan af hoeveel je wilt afvallen, hoe snel en wat jouw persoonlijke voorkeuren voor voeding zijn. Ben je dol op brood en pasta, dan is een matige beperking misschien handiger. Houd je van eieren, groenten en noten dan is een strenge beperking voor jou gemakkelijker. Van heel weinig koolhydraten eten is het mogelijk sneller af te vallen, maar het is vaak moeilijk vol te houden. Op de lange termijn zijn de gezondheidseffecten van een koolhydraatbeperkte voeding niet bekend.

Diëtist

Vraag altijd begeleiding van een diëtist als je een koolhydraatbeperkt dieet wilt volgen. Voor mensen met diabetes worden de kosten voor de diëtist vergoed door de zorgverzekering. Deze zorg valt binnen de ketenzorg, ga hiervoor langs bij de huisarts voor een verwijsbrief.

De diëtist bespreekt met jou onder andere:

      • Een haalbaar streefgewicht.
      • Hoe je het beste minder koolhydraten eet, dus wat bij je past.
      • Hoe je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt zodat je geen gezondheidsklachten krijgt.
      • Ze helpt je ook om na het afvallen het aantal gezonde koolhydraten weer langzaam uit te breiden.

Minder medicijnen nodig

Wanneer je minder koolhydraten gaat eten en gewicht verliest, dan kan het zijn dat je minder medicijnen of insuline nodig hebt. Medicijnen afbouwen doe je altijd in overleg met je arts of praktijkondersteuner.

Gratis brochure over eten ontvangen?

  • Alles over koolhydraten
  • Afvallen met diabetes
  • Suiker en zoetstoffen
  • Alles over koolhydraten
  • Afvallen met diabetes
  • Suiker en zoetstoffen