Oud en nieuw en diabetes Foto Shutterstock Joe1719

Oliebollen en appelbeignets zijn een echte traditie rond oudejaarsavond. Met deze weetjes en tips kun je er ook met diabetes van genieten, door slimme keuzes te maken. Het belangrijkste is: geniet er lekker van en eet de volgende dag gewoon weer normaal.

 Oliebol

oliebol

Bevat gemiddeld 27 koolhydraten en 165 kcal;
Hoe meer rozijnen, sucade en gedroogde vruchten erin zitten hoe meer koolhydraten;
Advies:
Kies voor deze oliebollen uit de oven;
Gebruik een kleinere lepel of ijsboltang voor kleinere oliebollen;
Gebruik geen poedersuiker of eventueel poeder-zoetstof in plaats van poedersuiker.

Appelbeignet

Bevat gemiddeld 6 koolhydraten en 50 kcal;
Een appelbeignet (met gat en dun laagje deeg) is gezonder dan een oliebol;
Let op, de dikke zonder gat zijn juist vaak extra gevuld en er zit meer deeg en suiker omheen. Ze zijn juist minder goed dan een oliebol.
Worden vaak ‘appelflap’ genoemd, maar die zijn driehoekig en met bladerdeeg.

Tips

  • Kies voor een alternatief
  • Bij frituur, frituur in olie en zorg dat de olie tussen de 150 en 180 graden is, dan neemt de bol of beignet het minste vet op.
  • Wissel af met gezonde en lekkere rauwkost met dipsaus van yoghurt met pittige kruiden! Denk ook eens aan kort gekookte koude broccoliroosjes.

Drankje erbij?

Glas champagne: 1 koolhydraat en 57 kcal
Glas glühwein: 22 koolhydraten en 174 kcal
Meer over alcohol en diabetes

Fijne jaarwisseling!

 

Oliebollen

Oliebollen
Kh19,5 g
Kcal107
Vet1,4 g
Recept

Salade met haring, aardappelen en appel

Salade met haring, aardappelen en appel
Kh51,1 g
Kcal449
Vet13,2 g
Recept

Waldorfsalade

Waldorfsalade
Kh22 g
Kcal284
Vet17 g
Recept

Lekker en gezond eten met diabetes

Met diabetes moet je altijd op je eten letten. Gelukkig kan gezond ook lekker zijn!