Resistent zetmeel

Resistent zetmeel laat de bloedsuikerspiegel minder hard stijgen dan normaal zetmeel. Wat is het en waar zit het in? 

Resistent zetmeel is een type zetmeel dat niet wordt verteerd door de dunne darm. Daarom valt het in de categorie van voedingsvezels. Resistent zetmeel wordt wel in de dikke darm gefermenteerd en kan zo een positief effect hebben op de darmflora.

Verschillende soorten resistent zetmeel

Er zijn verschillende soorten resistent zetmeel. Sommige soorten worden geproduceerd door de voedingsindustrie en verwerkt in verschillende producten. Een voorbeeld hiervan is gemodificeerd zetmeel. Resistent zetmeel komt van nature voor in groene bananen, granen, zaden en peulvruchten. Maar ook in ongekookte rijst, pasta en aardappels. Wanneer je gekookte rijst, pasta en aardappels afkoelt en daarna weer opwarmt, wordt een deel van het zetmeel omgezet naar resistent zetmeel. Het type product maakt wel een verschil. Afgekoelde zilvervliesrijst en volkoren pasta bevatten meer resistent zetmeel dan afgekoelde witte rijst en pasta.

Resistent zetmeel voor mensen met diabetes

Resistent zetmeel laat de bloedsuikerspiegel minder hard stijgen dan normaal zetmeel. Echter blijft het grootste gedeelte van de koolhydraten in producten die resistent zetmeel bevatten gewoon zetmeel. Zetmeel verhoogt de bloedsuikerspiegel wel, maar resistent zetmeel dus langzamer. Wanneer je producten eet met resistent zetmeel kan het zijn dat je sneller vol komt te zitten, omdat het zorgt voor een verzadigd gevoel.

Gekookte rijst, pasta en aardappels laten afkoelen en daarna weer opwarmen zou dus kunnen zorgen voor een stabielere bloedsuikerspiegel dan wanneer je dat niet zou doen. Maar niet alleen resistent zetmeel kan hiervoor zorgen, ook door het eten van meer vezels kun je zorgen dat je bloedsuikerspiegel stabieler blijft.