17 OKT. 2023
Renze Klamer,  Hanna Verboom, Fidan Ekiz in documentairereeks ‘Op zoek naar gezond’

Uit onderzoek blijkt dat bijna 90 procent van de Nederlanders gezond eten en drinken belangrijk vindt. Toch heeft de helft van de Nederlanders overgewicht of obesitas. Hierdoor nemen chronische ziektes zoals diabetes type 2 snel toe. Een belangrijke oorzaak is dat ongezond eten en drinken overal verkrijgbaar is en gepromoot wordt. Mede door de voedingsindustrie is het bijna onmogelijk om gezonde keuzes te maken, stelt het Diabetes Fonds samen met drie andere gezondheidsfondsen. Daarom luiden ze gezamenlijk met drie bekende Nederlanders de noodklok: 'Het is tijd voor verandering.'

In een driedelige documentairereeks 'Op zoek naar gezond' leggen de BN’ers presentator Renze Klamer, actrice Hanna Verboom en journaliste Fidan Ekiz de pijnlijke waarheid over wat we eten en drinken op tafel. Ze gaan in gesprek met consumenten, vertegenwoordigers van supermarkten, voedselfabrikanten en wetenschappers. En leggen de vraag voor: hoe kan het dat gezond eten en drinken zo moeilijk is? Klamer, Verboom en Ekiz krijgen verontrustende antwoorden.   
 
Renze Klamer: 'Als ouder wil je dat je kinderen gezond opgroeien, en je weet dat gezond eten daarbij belangrijk is. Als ik aan mijn kinderen vraag wat ze vanavond willen eten, zeggen ze altijd: pannenkoeken en patat. Dat is deels biologisch bepaald, maar komt ook doordat 80% van alle voedselreclame gaat over ongezond eten. De reclames zijn vaak gericht op kinderen, die extra kwetsbaar zijn voor ongezonde verleidingen. Geen wonder dus dat mijn kinderen met ongezonde suggesties komen. We moeten samen dit systeem losbreken om volgende generaties in goede gezondheid te laten opgroeien.'

Onbewuste verleidingen

Uit AVGG-onderzoek blijkt dat 80 procent van het voedselaanbod in supermarkten ongezond is. De voedingsmiddelenindustrie geeft jaarlijks 1,6 miljard euro uit aan reclames, waarvan 80 procent aan reclame voor ongezonde voeding. Kinderen zijn de belangrijkste doelgroep waarop deze reclames zijn gericht. De AVGG vindt het de hoogste tijd om de consument te waarschuwen en stelt dat de voedingsindustrie het maken van gezonde keuzes onmogelijk maakt. 

Geen eerlijke keuze

Bijna de helft van de volwassenen in Nederland denkt dat reclames voor eten en drinken geen invloed hebben op hun keuze. Diena Halbertsma, directeur Diabetes Fonds en voorzitter van de AVGG zegt er het volgende over: 'Consumenten hebben het idee dat ze zelf bepalen wat ze eten, maar de beschikbaarheid van ongezond voedsel is zo dominant dat er geen sprake is van een eerlijke keuze. We worden continu verleid tot het maken van ongezonde keuzes, waardoor het heel moeilijk is om gezond te eten en te drinken. Daarom luiden wij nú de noodklok.'

Maatregelen noodzakelijk

Volgens Halbertsma is er een pakket aan wettelijke maatregelen nodig om een gezonder aanbod van eten en drinken te krijgen. 'Bijvoorbeeld een verbod op kindermarketing voor ongezond eten en geen btw op groenten en fruit. We eten onszelf nu letterlijk ziek zonder dat mensen daar veel aan kunnen doen en de gevolgen zijn enorm. Er komt een tsunami op ons af aan chronische ziektes zoals diabetes type 2.'
 
Het Diabetes Fonds is samen met de Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting verenigd in De Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie (AVGG). Hun ambitie is dat de Nederlandse jeugd in 2040 de gezondste ter wereld is. Om deze reden doet de AVGG een dringende oproep aan supermarkten, voedselfabrikanten, reclamemakers en de politiek om gezond eten en drinken makkelijker te maken.

De driedelige documentairereeks met de BN’ers en meer informatie over waarom gezond eten en drinken zo moeilijk is, vind je op opzoeknaargezond.nl