20 SEP 2017

Om de bloedsuikerspiegel op peil te houden is het beter om 6 keer per dag iets te eten, in plaats van 3 keer. Dit blijkt uit nieuw onderzoek dat vorige week gepresenteerd werd op het EASD-congres in Lissabon.

Onderzoekers van de Universiteit in Athene keken of het voor de bloedsuikerspiegel uitmaakt hoe vaak je per dag iets eet. Dit deden ze bij mensen met pre-diabetes of diabetes type 2.

3 of 6 maaltijden

Het onderzoek is uitgevoerd bij 47 mensen met obesitas, ernstig overgewicht. Hun lichaam reageerde al minder goed op insuline (pre-diabetes) of ze hadden al diabetes type 2. Ze volgden 24 weken lang een dieet waarbij ervoor werd gezorgd dat hun gewicht gelijk bleef. De eerste helft van de periode aten ze 3 maaltijden per dag, en in de tweede helft 6 maaltijden per dag. De hoeveelheid calorieën was al die tijd gelijk.

Minder snacken

In de periode dat de deelnemers 6 keer per dag een maaltijd aten, hadden ze duidelijk een veel stabielere bloedsuikerspiegel. Ook hadden ze minder last van een hongergevoel tussendoor. Vaker per dag eten voorkomt ook de neiging tot impulsief ongezond snacken.

Lekker en gezond eten met diabetes

Met diabetes moet je altijd op je eten letten. Gelukkig kan gezond ook lekker zijn!