6 MRT. 2014

Het Voedingscentrum waarschuwt tegen misleidende adviezen over zogenoemde superfoods. Het Diabetes Fonds sluit zich hierbij aan. Superfoods is een van de voedingshypes die wetenschappelijk onvoldoende onderbouwd zijn, vindt het fonds.

Gojibessen, hennepzaad, algen en chiazaad: voorbeelden van ‘superfoods’. Als we de beloften van fabrikanten moeten geloven, kun je alleen gezond blijven als je dagelijks superfoods eet.

Pure marketing

Onzin, zegt het Voedingscentrum vandaag, er bestaan geen superfoods. De term superfoods is niet wettelijk omschreven en mag door iedereen worden gebruikt. Zo kan het gemakkelijk worden ingezet als marketingstrategie, aldus het Voedingscentrum.

Geen bewijs

“Goed dat hier nu aandacht aan wordt besteed”, zegt directeur Hanneke Dessing van het Diabetes Fonds in een reactie. “Superfoods zijn in onze ogen het topje van de ijsberg, er zijn momenteel veel hypes op het gebied van voeding. Zoals rond soorten brood, noten, koolhydraten en nog veel meer. Veel van die hypes zijn onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd. Het Diabetes Fonds stopt daarom geld in een nieuwe voedingsrichtlijn voor mensen met diabetes waarvoor verschillende voedingshypes wetenschappelijk worden getoetst.” De nieuwe voedingsrichtlijn is eind dit jaar gereed.

Iedereen vrij van diabetes, daar geef je voor

Maak meer onderzoek mogelijk.

Maak meer onderzoek mogelijk.