21 JAN 2014

De Consumentenbond vindt dat de fabrikanten van levensmiddelen verdoezelen hoeveel suiker ze in hun producten stoppen. Door op creatieve wijze het woord suiker te omzeilen, proberen ze hun producten gezonder te laten lijken dan ze daadwerkelijk zijn, aldus de bond.

''Toen wij etiketten eens goed gingen bestuderen, kwamen we vijftig verschillende namen tegen die fabrikanten gebruiken in plaats van het woord suiker", aldus directeur Bart Combée van de bond.

Om deze praktijk aan te pakken, lanceert de Consumentenbond de actie Suikerpraatjes. De bond wil hiermee bereiken dat fabrikanten eerlijker communiceren over suiker in hun producten. Dit doen ze door een aantal merken die consumenten bedotten met verborgen suikers aan de schandpaal te nagelen. Ook  dringen ze bij de fabrikanten aan op het aanpassen van het etiket of het product. De meest serieuze gevallen zal de Consumentenbond zo nodig voorleggen aan de Reclame Code Commissie of de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

Consumenten kunnen de campagne steunen door deze te verspreiden via facebook en twitter of zelf een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie of bij de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit.

> Hoe zit het eigenlijk, krijg je van suiker diabetes? Mag je suiker als je diabetes hebt?

Jouw bijdrage heeft zin

Maak meer onderzoek naar diabetes mogelijk.