Met de pincollectebus kan er op verschillende manieren een donatie worden gedaan. Dankzij de innovatieve technologie in de bus kunnen mensen pinnen, contactloos betalen of contant geven.

Hoe werkt de pincollectebus?

Bekijk het filmpje hierboven voor de uitleg. De collecteorganisatoren die pincollectebussen ontvangen krijgen een toolkit met alle informatie.  

Moet de pincollectebus opgeladen worden?

Ja, als je als collectelorganisator de bussen ontvangt, laad ze dan direct op. Aan de achterzijde zit de stekker. Als je deze uittrekt, vind je de oplaadkabel. De bus is in 2 uur opgeladen. De bus kan 5 uur gebruikt worden. Daarna moet deze weer opgeladen worden.

Hoe selecteer ik mijn collectanten?

Probeer minimaal 10 vrijwilligers te vinden die al enkele jaren actief zijn als collectant. Dat wekt vertrouwen. De gever ziet dan een bekend gezicht bij de nieuwe bus.

Hoe licht ik mijn collectanten voor?

Als coördinator ontvang je toegang tot de Portal, daarin vind je instructievideo's en een handleiding. Leg je collectanten uit hoe de bus aan moet, hoe hij wordt opgeladen en hoe een pindonatie werkt. Het is heel belangrijk dat collectanten vertrouwd zijn met de bus en uitdragen dat een donatie nog steeds eenmalig en anoniem is.

Mogen kinderen met de bus collecteren?

Voor de pincollectebus gelden dezelfde regels als voor de reguliere bussen, meestal vanaf 16 of 18 jaar. Controleer bij de gemeente wat de minimale leeftijd is.

Zijn er aparte sluitzegels en telbriefjes?

Er zijn geen aparte bussluitingen en telbriefjes. Bestel deze bij je materialen.

Wat is de stand-by-tijd van de bus?

De bus kan 5 uur gebruikt worden.

Ontvangen en verzenden

Wanneer krijg ik de bussen en stickers?

De bussen worden in de week voor de collecte geleverd. Kijk in het dashboard hoe en van wie je ze ontvangt. Is de afstand te ver, dan worden de bussen per TNT post verstuurd. Stem dit voor de zekerheid nog even af met de organisator van wie je de bussen ontvangt. De busstickers worden 2 weken voor de collecteweek per post verzonden, inclusief een aparte afrekenstaat en uitgiftelijst.

Waar wordt het dashboard voor gebruikt?

Het dashboard is een online portal met informatie over de pilot en de bussen. De inloggegevens worden per e-mail verzonden. Geen e-mail gekregen of problemen met inloggen? Stuur dan een mail naar support@easycollectservices.com. Er wordt gestreefd om binnnen 24 uur een antwoord te verzorgen.

Hoe verzend ik de bussen na de collecteweek?

Na de collecte stuur je de krat met bussen de maandag na de collecte, per pakketpost door naar de volgende organisator. Hiervoor ontvang je via Diabetes Fonds een adressticker en een pakketzegel. Sluit het krat, voor verzenden, altijd af met de plug en de zegel die zijn toegestuurd. Mocht de volgende organisator in jouw woonplaats of zeer dichtbij de collecte organiseren, kan de bus natuurlijk persoonlijk overgedragen worden. Maak hiervoor een afspraak met de betreffende organisator.

Waarom staat er een code achter op de bus?

In het dashboard kun je aangeven welke bus (unieke code) bij welke collectant is. Dan houdt het dashboard automatisch bij hoeveel er bij deze collectant is gepind. Heb je meerdere kratten let dan op dat de jusite bussen in de juiste krat teruggezet worden. 

Kan ik bij het rouleren van de bus ook de pinbedragen uit elkaar houden?

Ja, maar je houdt zelf bij wie de bus heeft, zodat je uit het dashboard de pinbedragen aan de collectanten kunt doorgeven.

Wordt een pakket aangetekend verstuurd?

Omdat de verzendkrat 10 bussen bevat, wordt deze verzekerd verzonden. 

Financieel

Kan ik zien wie wat heeft opgehaald?

Ja, dat kan via het dashboard. Het pinbedrag wordt automatisch zichtbaar en het contante geld wordt meteen of aan het eind van de week geteld. Als de pincollectebus rouleert, kun je het contante geld in een normale bus overgieten en een telbriefje met de pinopbrengst erbij doen.

Wat krijgt een gever op zijn rekening te zien?

‘CCV* Diabetes Fonds'

Wat zijn de transactiekosten?

De transactiekosten zijn altijd € 0,055. Deze kosten zijn niet afhankelijk van de hoogte van de elektronische gift.

Wat kost een collectebus?

Eén collectebus kost € 15,-. Dit is een lease-bedrag. Bij verlies van de pincollectebus kunnen de kosten oplopen tot de echte waarde van € 350,-. Ga dus voorzichtig met de bussen om.

Op welke rekening komen de donaties?

De donaties komen terecht op de Derdengeldenrekening van CCV Nederland. Alle donaties worden dagelijks doorgestort naar het rekeningnummer van het Diabetes Fonds.

Wat gebeurt er als ik de collectebus buiten de collecteweek om gebruik?

Je mag de collectebus alleen gebruiken tijdens onze eigen collecteweek. Hierbuiten zullen de geïnde gelden niet op de rekening van het Diabetes Fonds terechtkomen. Als er in die periode geen fonds op de CBF-kalender staat, kan de terminal in de bus niet gebruikt worden.

Staat de teller van de bus elke dag weer op 0?

Op de bus kun je een dagopbrengst zien en een weekopbrengst. Als je op maandag de dagopbrengst bekijkt, staat de teller op dinsdag weer op nul.

Vragen aan de deur

Let op: uit een test blijkt dat sommige mensen hun bankpas per ongeluk in de gleuf voor contant geld doen!

Hoe werkt het pinnen?

Pinnen of contactloos betalen met je betaalpas of mobiele telefoon gaat hetzelfde als in de supermarkt. Contactloos betalen gaat het snelste en onder de € 25,- kan dit meestal zonder pincode.

Is elektronisch doneren wel veilig?

Ja, het is net zo veilig als betalen in de supermarkt. De betaalautomaat is van de bekende leverancier CCV en is gecertificeerd door de Betaalvereniging Nederland.

Hoe weet ik dat ik niet word geskimd o.i.d.?

Het is belangrijk dat je je collectantenpas altijd goed zichtbaar draagt. Alleen fondsen met het CBF-keurmerk doen mee. Voor extra informatie kun je mensen verwijzen naar www.collecteren.nl.

Is een donatie anoniem?

Ja, het Diabetes Fonds krijgt geen NAW-gegevens van de gever. Deze blijft anoniem en zal dus niet worden gebeld of ergens aan vastzitten.

Kan iemand zelf het bedrag bepalen?

Ja, de gever kan zelf een bedrag invoeren op het scherm van de bus.

Zijn deze collectebussen duur?

We doen deze test met meer dan 20 goede doelen samen. Zo delen we de kosten.

Waarom is er een nieuwe collectebus?

Mensen hebben steeds minder kleingeld in huis, vandaar dat het Diabetes Fonds het belangrijk vindt om alternatieve betaalmethodes te bieden.

Waar gaat het geld naartoe?

Het geld wordt elke dag via de bank overgeboekt naar de rekening van het Diabetes Fonds.

Kan ik een pinbon krijgen?

Ja, de gever kan een pinbon krijgen door de informatie van de terminal te halen. Toets F2, kies voor SMS, en toets het mobiele nummer van de gever in.

Om te printen

Gebruiksaanwijzing pincollecte

Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact op via collecte@diabetesfonds.nl of bel 033-4622055 (bereikbaar tussen 09.00 en 17.00 uur)