Met de pincollectebus kan er op verschillende manieren een donatie worden gedaan. Dankzij de innovatieve technologie in de bus kunnen mensen pinnen, contactloos betalen of contant geven.

Hoe werkt de pincollectebus?

Bekijk het filmpje hierboven voor de uitleg. De collecteorganisatoren die pincollectebussen ontvangen krijgen een toolkit met alle informatie.  

Hoe pak ik het aan?

Lees voor je als collectecoördinator begint het stappenplan.

Moet de pincollectebus opgeladen worden?

Ja, als je als collectelorganisator de bussen ontvangt, laad ze dan direct op. Aan de achterzijde zit de stekker. Als je deze uittrekt, vind je de oplaadkabel. De bus is in 2 uur opgeladen. De bus kan 5 uur gebruikt worden. Daarna moet deze weer opgeladen worden.

Hoe selecteer ik mijn collectanten?

Probeer minimaal 10 vrijwilligers te vinden die al enkele jaren actief zijn als collectant. Dat wekt vertrouwen. De gever ziet dan een bekend gezicht bij de nieuwe bus.

Hoe licht ik mijn collectanten voor?

Als coördinator ontvang je een toolkit met daarin o.a. een PowerPoint-presentatie en een video. Leg je collectanten uit hoe de bus aan moet, hoe hij wordt opgeladen en hoe een pindonatie werkt. Het is heel belangrijk dat collectanten vertrouwd zijn met de bus en uitdragen dat een donatie nog steeds eenmalig en anoniem is.

Mogen kinderen met de bus collecteren?

Voor de pincollectebus gelden dezelfde regels als voor de reguliere bussen, meestal vanaf 16 of 18 jaar. Controleer bij de gemeente wat de minimale leeftijd is.

Zijn er aparte sluitzegels en telbriefjes?

Nee, je kunt de reguliere sluitzegels en telbriefjes gebruiken. Deze worden niet apart bijgeleverd.

Wat is de stand-by-tijd van de bus?

De bus kan 5 uur gebruikt worden.

Ontvangen en verzenden

Wanneer krijg ik de bussen en stickers?

De bussen worden in de week voor de collecte geleverd. Kijk in het dashboard hoe je ze ontvangt. De stickers worden 2 weken voor de collecteweek per post verzonden.

Waar wordt het dashboard voor gebruikt?

Het dashboard is een online portal met informatie over de pilot en de bussen. De inloggegevens worden per e-mail verzonden. Geen e-mail gekregen? Neem dan contact op met de Helpdesk via (0800) 0490.

Hoe verzend ik de bussen na de collecteweek?

Na de collecte geef je de bussen door aan de volgende coördinator of doe je ze op de post. Log in op het dashboard om te zien hoe je de bussen moet aanleveren en om een afspraak te maken. Sluit het krat, voor verzenden, altijd af met de plug en de zegel die zijn toegestuurd.

Waarom staat er een code achter op de bus?

In het dashboard kun je aangeven welke bus (unieke code) bij welke collectant is. Dan houdt het dashboard automatisch bij hoeveel er bij deze collectant is gepind.

Kan ik bij het rouleren van de bus ook de pinbedragen uit elkaar houden?

Ja, maar je houdt zelf bij wie de bus heeft, zodat je uit het dashboard de pinbedragen aan de collectanten kunt doorgeven.

Wordt een pakket aangetekend verstuurd?

Omdat de verzendkrat 10 bussen bevat, wordt deze verzekerd verzonden. De Helpdesk heeft de Track&Trace-codes.

Financieel

Kan ik zien wie wat heeft opgehaald?

Ja, dat kan via het dashboard. Het pinbedrag wordt automatisch zichtbaar en het contante geld wordt meteen of aan het eind van de week geteld. Als de pincollectebus rouleert, kun je het contante geld in een normale bus overgieten en een telbriefje met de pinopbrengst erbij doen.

Wat krijgt een gever op zijn rekening te zien?

‘CCV* Diabetes Fonds'

Wat zijn de transactiekosten?

De transactiekosten zijn altijd € 0,055. Deze kosten zijn niet afhankelijk van de hoogte van de elektronische gift.

Wat kost een collectebus?

Eén collectebus kost € 15,-. Dit is een lease-bedrag. Bij verlies van de pincollectebus kunnen de kosten oplopen tot de echte waarde van € 350,-. Ga dus voorzichtig met de bussen om.

Op welke rekening komen de donaties?

De donaties komen terecht op de Derdengeldenrekening van CCV Nederland. Alle donaties worden dagelijks doorgestort naar het rekeningnummer van het Diabetes Fonds.

Wat gebeurt er als ik de collectebus buiten de collecteweek om gebruik?

Je mag de collectebus alleen gebruiken tijdens onze eigen collecteweek. Hierbuiten zullen de geïnde gelden niet op de rekening van het Diabetes Fonds terechtkomen. Als er in die periode geen fonds op de CBF-kalender staat, kan de terminal in de bus niet gebruikt worden.

Staat de teller van de bus elke dag weer op 0?

Op de bus kun je een dagopbrengst zien en een weekopbrengst. Als je op maandag de dagopbrengst bekijkt, staat de teller op dinsdag weer op nul.

Vragen aan de deur

Let op: uit een test blijkt dat sommige mensen hun bankpas per ongeluk in de gleuf voor contant geld doen!

Hoe werkt het pinnen?

Pinnen of contactloos betalen met je betaalpas of mobiele telefoon gaat hetzelfde als in de supermarkt. Contactloos betalen gaat het snelste en onder de € 25,- kan dit meestal zonder pincode.

Is elektronisch doneren wel veilig?

Ja, het is net zo veilig als betalen in de supermarkt. De betaalautomaat is van de bekende leverancier CCV en is gecertificeerd door de Betaalvereniging Nederland.

Hoe weet ik dat ik niet word geskimd o.i.d.?

Het is belangrijk dat je je collectantenpas altijd goed zichtbaar draagt. Alleen fondsen met het CBF-keurmerk doen mee. Voor extra informatie kun je mensen verwijzen naar www.collecteren.nl.

Is een donatie anoniem?

Ja, het Diabetes Fonds krijgt geen NAW-gegevens van de gever. Deze blijft anoniem en zal dus niet worden gebeld of ergens aan vastzitten.

Kan iemand zelf het bedrag bepalen?

Ja, de gever kan zelf een bedrag invoeren op het scherm van de bus.

Zijn deze collectebussen duur?

We doen deze test met meer dan 20 goede doelen samen. Zo delen we de kosten.

Waarom is er een nieuwe collectebus?

Mensen hebben steeds minder kleingeld in huis, vandaar dat het Diabetes Fonds het belangrijk vindt om alternatieve betaalmethodes te bieden.

Waar gaat het geld naartoe?

Het geld wordt elke dag via de bank overgeboekt naar de rekening van het Diabetes Fonds.

Kan ik een pinbon krijgen?

Ja, de gever kan een pinbon krijgen door de informatie van de terminal te halen. Toets F2, kies voor SMS, en toets het mobiele nummer van de gever in.

Om te printen

Gebruiksaanwijzing pincollecte
Vraag en antwoord voor collectecoördinatoren (pdf)
Vraag en antwoord voor collectanten (pdf)

Financiële afhandeling

Afdrachtformulier pincollecte
Uitgiftelijst pincollecte
Voorbeeld uitgiftelijst pincollecte

Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact op met je relatiemanager. Is er iets met de zending van de collectebussen? Neem dan contact op met de Helpdesk via 0800 0490 (maandag tot zaterdag bereikbaar van 08:00 tot 22:00 uur).