4 NOV 2019

Vandaag op 3 november moet het Diabetes Fonds helaas een groot deel van de Nederlanders feliciteren. Zij bereiken dan hun Suikermaxdag: de dag dat zij volgens de norm van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) hun maximale jaarlijkse suikerinname hebben geconsumeerd.

Verjaardagskaart

Om aandacht te vragen voor de te hoge suikerinname roept het Diabetes Fonds Tweede Kamerleden tot actie met een verjaardagskaart. Het Diabetes Fonds vraagt de Kamerleden om zich hard te maken voor een verbod op kortingsacties op suikerrijke dranken en promotie van betaalbare, gezonde producten.

30% te veel aan suiker

Gemiddeld krijgen we in Nederland dagelijks ruim 30% te veel suiker binnen. Volgens het Diabetes Fonds heeft de consument die bewust suiker wil minderen het niet makkelijk: slechts 1 op de 5 supermarktaanbiedingen past binnen de Schijf van Vijf. Daarbij domineren suikerrijke dranken de reclamefolders en kortingsschappen. Terwijl suikerrijke dranken de grootste bijdrage aan de Nederlandse suikerconsumptie is. Nederlandse volwassenen drinken wekelijks bijna 2 liter frisdrank. Schrik niet: dit is gelijk aan 53 suikerklontjes. Kinderen krijgen wekelijks zelfs 106 suikerklontjes aan frisdrank binnen. Mede door deze hoge suikerinname blijft het aantal mensen met overgewicht en diabetes type 2 stijgen.

Verbod op kortingsacties suikerrijke dranken

Hanneke Dessing, directeur van het Diabetes Fonds: “Een groot deel van de volwassenen tussen de 31 en 50 jaar in Nederland heeft vandaag hun Suikermaxdag al bereikt. 1,2 miljoen mensen hebben diabetes en naar schatting hebben 750.000 mensen pre-diabetes. Uit onderzoek blijkt dat het drinken van suikerrijke dranken de kans op overgewicht en diabetes type 2 aanzienlijk vergroot. Met deze kaart vragen wij aandacht voor de gevolgen van de te hoge suikerinname en roepen we Kamerleden op zich hard te maken voor een verbod op kortingsacties op suikerrijke dranken en promotie van betaalbare, gezonde producten.”

Geen reden voor een feestje

Hanneke Dessing vervolgt: “Hoewel de urgentie groot is, blijven échte maatregelen uit. Supermarkten blijven stunten met kortingsacties op suikerrijke dranken en gezonde producten worden steeds duurder. Met een open brief aan de staatssecretaris in de Volkskrant van afgelopen zaterdag heb ik dit ook kenbaar gemaakt.”

Wil jij ook dat de gezonde keuze de makkelijke keuze wordt?

Het Diabetes Fonds vindt het onaanvaardbaar dat supermarkten blijven stunten met lage prijzen op suikerrijke dranken, terwijl gezonde voeding steeds duurder wordt. De gezonde keuze moet de makkelijke keuze zijn, daarom zijn we een online petitie gestart voor meer promotie van betaalbare, gezonde producten en tegen kortingsacties op suikerrijke dranken. Wil jij ook dat de gezonde keuze de makkelijke keuze wordt? Teken dan de petitie op thuissuikers.nl

 

 

Meer informatie?

Neem direct contact op met Lara Schreuder, PR specialist (06) 5510 6395

Neem direct contact op met Lara Schreuder, PR specialist (06) 5510 6395

Meer informatie?

Neem direct contact op met Lara Schreuder, PR specialist (06) 5510 6395

Neem direct contact op met Lara Schreuder, PR specialist (06) 5510 6395