Vijf schaaltjes met verschillende soorten suiker(klontjes)

Het Diabetes Fonds brengt het belang van een gezond leven met minder suiker onder de aandacht. Een gezonde leefstijl verlaagt het risico op diabetes type 2. 

We pakken diabetes op twee manieren aan. Natuurlijk werken we keihard aan wetenschappelijk onderzoek naar betere behandelingen van diabetes en de complicaties ervan. Daarnaast werken we ook op andere manieren aan een betere gezondheid van alle Nederlanders, met of zonder diabetes type 1 of 2. Daarin is het thema ‘lagere suikerconsumptie’ belangrijk. Hierin zijn al belangrijke mijlpalen behaald. 

Meer onderzoek door suikeraandacht

Het Diabetes Fonds wil Nederland bewust maken van de hoge suikerinname. De misleiding rond suikerrijke voeding onder de aandacht brengen, mensen bewuster maken van dagelijkse verleidingen en inspireren tot gezonde keuzes. 

Dat doen we samen met bedrijven en andere partners, die bovendien diabetesonderzoek steunen met een financiële bijdrage. Dus de samenwerking rond ‘minder suiker’ levert ook meer geld op voor belangrijk onderzoek naar zowel diabetes type 1 als type 2.

Heb je vragen over onze extra focus op suiker? Hieronder zetten we een aantal vragen en antwoorden op een rij.

Het gaat vooral om het teveel aan suiker, de toegevoegde suikers, die we binnenkrijgen via producten die we niet nodig hebben om gezond te blijven. Denk aan koek, snoep, frisdranken. Daarnaast worden ook aan producten zoals pastasauzen en kruidenmixen vaak suikers toegevoegd. In dit soort producten zitten vaak naast suikers ook veel calorieën, vetten en weinig goede voedingsstoffen. Als je deze producten vaak eet, dan krijg je (ongemerkt) te veel suikers en calorieën binnen en mogelijk te weinig voedingsstoffen. Dat is niet goed voor je gezondheid, je verhoogt hiermee de kans op overgewicht en daarmee het risico op diabetes type 2.

Te veel suiker is voor niemand gezond, voor mensen met en zonder diabetes type 1 of 2. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld een verband tussen toegevoegde suikers en een toename in hart- en vaatziekten. Doordat je meer calorieën binnenkrijgt, neemt de kans op overgewicht en vetten in het bloed toe. Daarnaast leidt te veel suiker uit frisdranken en vruchtensappen ook nog tot aanmaak van vetten in de lever. Dat maakt het lichaam minder gevoelig voor insuline, en kan leiden tot schommelende bloedsuikers. 

Inderdaad is suiker voor mensen met een hypo heel belangrijk. Op dat moment is belangrijker om snel de bloedsuikerspiegel te verhogen dan de nadelige effecten van suiker. Wel wordt meestal aangeraden om niet meer suiker dan nodig te nemen tijdens of na een hypo, omdat de bloedsuikerspiegel dan juist weer te veel naar boven kan doorschieten en je daar weer beroerd van wordt.

Stel hem dan gerust, e-mail naar info@diabetesfonds.nl of bel (033) 4622055.  (op werkdagen bereikbaar tussen 9.00 en 17.00 uur).

Foto: Sunny Forest / Shutterstock.com