Hoe loop je de Vierdaagse met diabetes?

Wandelen is goed, zeker voor mensen met diabetes. Maar hoe goed is het eigenlijk? Voorkomt het ook nare gevolgen van diabetes? Wat betekent het voor je medicijnen? Kun je met diabetes ook de Vierdaagse lopen?

Om die vragen te beantwoorden volgde Prof. dr. Maria Hopman 30 mensen met diabetes die in 2012 de Nijmeegse Vierdaagse liepen.

Beweging verkleint de kans op nare lichamelijke gevolgen van diabetes, de gevreesde complicaties zoals hart- en vaatziekten. Wandelen is heel geschikt als laagdrempelige manier van bewegen.

De effecten van wandelen bij diabetes zijn maar weinig onderzocht. Ook wisten we nog niet goed of lange wandelingen, zoals bij een vierdaagse, gezond zijn voor mensen met diabetes. Want dat is een behoorlijke aanslag op je lichaam. Bovendien heeft beweging veel invloed op de bloedsuiker en vochthuishouding.

Dit onderzoek keek bij zo’n 30 mensen met diabetes naar de effecten van een voorbereidende wandeltraining van 4 maanden op hun lichamelijke fitheid. Tijdens de Nijmeegse Vierdaagse zelf werden in totaal 100 mensen onderzocht.

Eind 2012 waren de eerste resultaten van het onderzoek beschikbaar. Het wandelen had veel gedaan voor de gezondheid van deze mensen met diabetes. Ze waren fitter en hun risico op hart- en vaatziekten was gedaald. Ook was hun insulinegevoeligheid verbeterd.
Wel kwam naar voren dat de positieve effecten minder werden als de deelnemers minder gingen wandelen.  Een belangrijke boodschap die naar voren kwam uit het onderzoek was dan ook: “Blijf wandelen!”. Ook al is het maar een half uurtje per dag of een paar keer per week. Ieder beetje is beter dan niets.
In bovenstaande film zie je twee enthousiaste wandelaars die deelnamen aan de training en daarna de Vierdaagse uitliepen.

Jouw bijdrage heeft zin

Maak meer onderzoek mogelijk voor een beter leven met diabetes.