Vrouw probeert verleidingen te weerstaan in de supermarkt

Een supermarkt is vol verleidingen, waardoor het vaak moeilijk is om alleen gezonde keuzes te maken. Kun je je daar vooraf in trainen?

Winkelend in supermarkten kies je vaak automatisch voor artikelen die je van tevoren niet had bedacht. Dat gebeurt op basis van psychologische verleidingen (lekkere dingen voor je neus) en lichamelijke verleidingen (zoals honger).

De onderzoekers in deze studie hebben daar iets op bedacht. Zij hebben een virtuele trainingsomgeving ontworpen, om mensen levensecht maar in een virtual reality omgeving boodschappen te laten doen. De onderzoekers bestuderen hierbij de rol van externe afleidingen (zoals ongezond eten voor je neus in een supermarkt) en interne afleidingen (bloedsuikerniveau op dat moment). De voeren een 'proof-of-concept'-studie uit onder gezonde volwassenen, volwassenen met prediabetes en volwassenen met diabetes type 2.

Ze verwachten dat mensen die trainen in situaties met veel interne en externe verleidingen, daar minder aandacht voor krijgen en daardoor het beste in staat zijn gezonde producten te kopen, zowel in een zeer realistische virtuele supermarkt als in het echte dagelijkse leven.

Jouw bijdrage heeft zin

Met een klein bedrag per maand steun je oplossingen voor diabetes.

Foto: Daisy Komen / daisykomen.com