De Nationale Suiker Challenge helpt je om een week lang gezonder te eten. Hoe gaaf is het om die uitdaging samen met je collega’s aan te gaan? De gemeente Den Haag deed het. Met meer dan 500 medewerkers. Hoe kregen ze al die mensen zover? Jan-Paul van Duijn van de gemeente Den Haag vertelt erover in een interview met het Diabetes Fonds.

Aan de Nationale Suiker Challenge deden 500 medewerkers mee. Dat klinkt als een groot aantal. Was dat het ook voor jullie als gemeente Den Haag?

Het was zeker een groot aantal voor ons. De inschrijvingen liepen in het begin al snel op. Op een lunchmoment zagen we dat we op 98 inschrijvingen zaten. Aan het eind van die dag zaten we al op 200 inschrijvingen.

In totaal deden er 541 medewerkers mee. Als organisatieteam waren we er eerlijk gezegd wel een beetje verbaasd over. We organiseren ook andere activiteiten van deze omvang rondom het thema Gezond. Steptember bijvoorbeeld. Daar komen ook veel mensen op af, maar toch niet zoveel als er bij de Nationale Suiker Challenge op afkwamen.

Hoe is het jullie gelukt om zoveel mensen mee te laten doen?

Toen we besloten hadden om de Nationale Suiker Challenge te gaan doen, begonnen we met het opzetten van de communicatie. We plaatsten jullie foto van het ijsje gemaakt van groenten en fruit op ons intranet. Dat werkte meteen al goed.

Een ander team, Online Communicatie, zag het op ons intranet staan. Zij lichtten het bericht verder uit door het groot bovenaan op ons intranet te plaatsen. De titel ervan was: 7 dagen zonder suiker. Met ook weer de foto van het ijsje, die het erg goed deed. Veel mensen dachten eerst dat het een gewoon ijsje was.

Welke communicatiemiddelen gebruikten jullie nog meer voor de promotie?

We weten dat het goed werkt als een bericht wordt uitgelicht op ons intranet. Er is 2500 keer op geklikt. Aardig wat dus. Daarnaast gebruikten we alle andere communicatiemiddelen die we hebben.

Nieuwsbrief Fit & Gezond

In onze nieuwsbrief stond informatie over de Challenge. Hierin deden we ook een oproep om ambassadeur te worden. Om dus actief mee te doen met de promotie.

Bedrijfsrestaurant

Aan ons bedrijfsrestaurant vroegen we of ze lekkere gezonde recepten zonder toegevoegde suikers konden maken. Daar waren ze erg enthousiast over. Een week voor de Challenge begonnen ze daar al mee. We maakten ook placemats met een QR-code naar de inschrijving.

Gezonde recepten van medewerkers

Via e-mails van het Diabetes Fonds kregen we tips en recepten. Dat gaf ons het idee om medewerkers gezonde recepten te laten delen. We hebben er zelf over nagedacht om hier een online boekje van te maken.

Verder gebruikten we de volgende communicatiemiddelen:

  • Yammer-community
  • Narrowcasting op kantoor
  • Posters
  • Vlog
  • Video’s van het Diabetes Fonds

Met hoeveel mensen organiseerde je dit project?

Met drie fulltime medewerkers. We hebben een afdeling genaamd Fit & Gezond. Het is een van de focuspunten van de gemeente Den Haag om zo met gezondheid bezig te zijn.

Zouden jullie een volgende keer weer meedoen?

Soms doen we activiteiten vaker, zoals Steptember. Er is een grote kans dat we de Nationale Suiker Challenge volgend jaar weer doen. Na een paar keer hebben medewerkers het vaak wel gezien. Maar mocht het volgend jaar weer zo’n succes worden, organiseren we het misschien zelfs nog een derde keer.

Welke tip heb je voor andere organisaties die de Challenge willen organiseren voor hun medewerkers?

Zet je beschikbare communicatiekanalen echt allemaal in. Schrijf een blog, verstuur nieuwsberichten en nieuwsbrieven, maak een vlog. Dat heeft bij ons gewerkt.

Meer weten over de Nationale Suiker Challenge voor werkgevers?

Vul je via onderstaande knop je gegevens door en we nemen zo snel mogelijk contact met je op om de mogelijkheden voor jouw organisatie te bespreken.

Neem contact met mij op