Dit doet te veel suiker met je lichaam

Te veel suiker kan slecht zijn voor je lichaam. Krijg je regelmatig te veel suiker binnen dan kan dit leiden tot verschillende gezondheidsklachten, zoals buikpijn, gaatjes en zelfs diabetes type 2.

Doordat we nog altijd veel sterk bewerkte producten eten en drinken, krijgen we ook nog steeds veel toegevoegde suikers binnen. En dat is niet goed, want te veel suiker kan een negatief effect hebben op je lichaam en zorgen voor verschillende klachten, zoals je kunt zien in onderstaande video.

1. Darmklachten

Te veel suiker kan een negatief effect hebben op je darmen. Vooral een teveel aan fructose (fruitsuiker) kan leiden tot darmklachten als buikpijn, een opgeblazen gevoel en diarree. Fructose vind je voornamelijk in ongezonde producten als frisdrank, vruchtensap, koek en snoep.

2. Vermoeidheid

Als je veel suiker binnenkrijgt kun je last krijgen van vermoeidheid. In pure kristalssuiker zitten namelijk geen voedingsstoffen, alleen energie. Als je veel suikerrijke producten neemt en te weinig kiest voor gezonde voeding, dan krijg je een tekort aan vezels, vitamines en mineralen. Hierdoor kun je last krijgen van vermoeidheid.

3. Overgewicht

Te veel suiker kan zorgen voor overgewicht. Als je veel frisdrank drinkt of snoep eet, krijg je veel calorieën binnen. En krijg je meer calorieën binnen dan je verbruikt, dan heb je een grotere kans om zwaarder te worden. Suiker die niet door je lichaam wordt gebruikt, wordt namelijk opgeslagen als vet.

4. Diabetes type 2

Suiker kan leiden tot overgewicht, en overgewicht vergroot je kans op diabetes type 2. Vooral met frisdrank is het belangrijk om goed op te letten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een blikje frisdrank per dag je risico op diabetes type 2 met maar liefst 20% verhoogt. Ook is aangetoond dat het vervangen van dranken met toegevoegd suiker door dranken zonder suiker kan leiden tot een afname in gewicht.

5. Tandbederf

Te veel suiker is niet goed voor je tanden. Als je iedere dag veel snoep en frisdrank neemt, heb je een grotere kans op gaatjes en tanderosie. Bacteriën in je mond zetten suiker namelijk om in zuur. Dit zuur lost het tandglazuur van je gebit op, waardoor gaatjes kunnen ontstaan. Om tandbederf te voorkomen is het belangrijk om zo min mogelijk toegevoegde suikers te consumeren.

Ontdek wat een week zonder suiker met je doet

Naast darmklachten, vermoeidheid, overgewicht, diabetes type 2 en tandbederf kan te veel suiker ook leiden tot hoofdpijn, leververvetting en een overbelaste alvleesklier. Reden genoeg om ongezonde producten met veel toegvoegde suikers te vermijden.

Door je in te schrijven voor de Nationale Suiker Challenge kun je zelf ervaren wat een week zonder toegevoegde suikers met je lichaam doet. Meedoen is niet alleen gezond, maar ook nog eens verrassend lekker en helemaal gratis.

Schrijf je nu in