Je hoort steeds vaker dat suiker uit suikerhoudende dranken extra slecht is voor je gezondheid. Waarom eigenlijk precies?

  • In suikerhoudende dranken als frisdrank zit veel energie uit suiker. De dranken verzadigen echter niet. Hierdoor wordt de energie die iemand inneemt met deze dranken niet gecompenseerd door tijdens maaltijden minder te eten. Het drinken van suikerrijke dranken kan er dus voor zorgen dat je teveel energie binnenkrijgt waardoor je gewicht toeneemt.
  • Daarnaast worden de suikers uit dranken snel opgenomen waardoor ze zorgen voor hoge pieken in je bloedsuiker. Te vaak hoge pieken in je bloed vergroot het risico op insulineresistentie, wat kan leiden tot diabetes type 2.
  • Suiker uit frisdrank wordt deels in de lever verwerkt. Te veel suiker uit dranken kan leiden tot aanmaak van vetten in de lever, meer buikvet en vetten in het bloed. Allemaal factoren die het lichaam minder gevoelig maken voor insuline. De insuline werkt dan minder goed, waardoor de bloedsuiker stijgt. Dit proces kan leiden tot diabetes type 2.
  • Uit onderzoek komt naar voren dat de kans op diabetes type 2 met 20 % stijgt als je 330 ml (1 blikje) suikerrijke dranken per dag drinkt. Daarom geeft de Gezondheidsraad het advies om zo min mogelijk suikerrijke dranken te drinken.
  • Wist je dat appelsap net zoveel suiker bevat als frisdrank en dus niet zo gezond is? Eet liever fruit in vaste vorm, dan krijg je meer vitaminen binnen (want die zitten vaak net onder de schil) en vezels (die pers je kapot als je er sap van maakt).

Hieronder zie je de calorieën en koolhydraten van een aantal dranken en sappen op een rij. In drinkpakjes zit ook veel suiker, zie daarvoor de voedingswaarde op de verpakking.

 Longdrink glas 250 ml  Kcal  Suikers (gram)
Spa 0 0
Cola light 3 0
Crystal Clear 3 0
Rivella 13  3 g = bijna 1 suikerklontje
Sisi Sinas 60  15 g = bijna 4 suikerklontjes
Sprite 70  17 g = ruim 4 suikerklontjes
Dubbel Fris 70  17 g = ruim 4 suikerklontjes
Lipton Ice Tea 88  21 g = ruim 5 suikerklontjes
Fanta 120  29 g = ruim 7 suikerklontjes
Coca Cola 105  27 g = bijna 7 suikekrlontjes
Sinaasappelsap 112  24 g = 6 suikerklontjes
Cassis 113 27 g = bijna 7 suikerklontjes
Appelsap 115 28 g = 7 suikerklontjes
Druivensap 160 40 g = 10 suikerklontjes

Foto: Daisy Komen / daisykomen.com