wat zijn natuurlijke suikers

Natuurlijke suikers zijn suikers die niet geraffineerd (gezuiverd) zijn. Voorbeelden van natuurlijke suikers zijn honing, palmsuiker, kokosbloesemsuiker en ahornsiroop.

Zijn natuurlijke suikers gezonder?

Zijn natuurlijke suikers gezonder of beter dan geraffineerde suiker? Het antwoord is nee. Er bestaan simpelweg geen gezonde of ongezonde suikers, omdat je lichaam geen onderscheid maakt tussen de suikers in fruit en de suikers in frisdrank. Een peer of een appel is natuurlijk wel gezonder dan een glas cola, dat komt omdat er naast suiker hele nuttige andere voedingsstoffen in zitten.

Leestip: Wat is geraffineerde suiker?

Zijn natuurlijke suikers slecht voor je?

Nee, natuurlijke suikers zijn niet direct slecht voor je. Natuurlijke suikers zouden beter voor je zijn omdat er nog wat vitaminen in zitten. Deze hoeveelheid is echter verwaarloosbaar en draagt niet bij aan je dagelijkse behoefte aan vitaminen. Om te bepalen wat gezond is en wat niet, is het van belang om naar je complete voedingspatroon te kijken. Het vinden van de juiste balans is belangrijk. Kijk dus niet alleen naar de hoeveelheid suiker die je binnenkrijgt, maar ook naar andere zaken zoals zout, vet, vezels en vitaminen.

Leestip: Hoeveel suiker mag je per dag?

De glykemische index van natuurlijke suikers

Er wordt beweerd dat natuurlijke suikers gezonder zijn omdat de glykemische index (GI) lager is. De GI is een maat om aan te geven hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en door het lichaam als glucose worden opgenomen. Ook wordt beweerd dat natuurlijke suikers vitaminen en mineralen bevatten, deze hoeveelheid is heel minimaal en draagt niet bij aan je dagelijkse behoefte aan vitaminen.

Natuurlijke suikers zijn echter niet gezonder dan andere soorten suiker. Want onthoud goed: je lichaam maakt geen verschil tussen bijvoorbeeld kokosbloesemsuiker en de suiker die je in je thee of koffie kunt doen. Ook is er geen wetenschappelijk bewijs dat de GI van deze suikers lager is dan gewone suiker.

Meer lezen: glykemische index

Meer weten over suiker?

En over hoe je suiker kunt minderen? Schrijf je in voor onze minder suiker-nieuwsbrief voor tips over hoe je met suiker kunt minderen!