Zomerse picknick

Op het strand, in het bos, in het park of tijdens een ander dagje weg is het leuk om lekker te gaan picknicken. Wat moet je allemaal meenemen voor deze picknick en welke hapjes kun je allemaal maken? Wij geven je hieronder een paar tips.

Tijdens een picknick kun je allerlei lekkere dingen meenemen! Ga voor een sandwich, salade of kies juist voor allerlei kleine hapjes. 

Brood, sandwich of wraps

Een sandwich of een broodje is meteen gezonder als het volkoren of meegranen is. Kies ook eens voor een volkoren wrap! De vezels die erin zitten zijn goed voor je bloedsuiker. Maar goed, dan komt de grote vraag: wat doe je erop? Liefst iets dat niet te zout, te zoet of te vet is. Geen zorg, er blijft genoeg lekkers over:

  • Magere vleeswaren: beenham, casselerrib, gekookte lever, kipfilet en rookvlees (doe met rookvlees wel kalm aan want het is zout).
  • Light kaas, zoals 20+ en 30+ kaas, geitenkaas light of nog lichter: hüttenkäse.
  • Gekookt ei.
  • Verse groenten, zoveel als je wilt: komkommer, tomaat, sla of ui. Zorg ervoor dat de tomaat niet te nat is.
  • Licht geroosterde groente, zoals paprika, courgette, ui, champignons. 
  • Fruit zoals plakjes appel, aardbei of banaan (ter plekke pas snijden, dan blijven ze lekker).
  • Lekkere details: pijnboompitten, kappertjes, plakjes olijven.
  • Om te smeren: een beetje halvarine, halvanaise of kwark.

Hoe blijft het goed onderweg?

Smeer een bevroren boterham direct uit de diepvries. Na de reis is de boterham dan ontdooid, maar nog lekker fris en vers. Of neem een deel van het beleg apart mee en beleg het ter plekke. Bijvoorbeeld een gekookt ei dat je ter plekke even pelt en snijdt. Denk wel aan een broodplank en een mes. Je kunt ook alles meenemen in een koeltas met koelelementen.

Salades

Een picknick zonder salade, is geen picknick. Maak bijvoorbeeld een lekkere salade met allerlei gegrilde of rauwe groenten of ga eens voor een pastasalade. Maak een paar verschillende of juist één hele grote. Varieer er lekker op los, want een salade met lekker veel groenten is altijd goed.

Let wel op met sausjes, hier zitten vaak veel suikers en calorieën in. Bekijk om te vergelijken eens onze sauslijst.

Dranken

Water met een schijfje citroen is heerlijk op een warme dag en veel beter dan frisdrank of vruchtensap. Je kunt dit vooraf al klaar maken en even in de vriezer leggen tot het (gedeeltelijk) bevroren is. Zo is het na een wandeling of fietstocht nog steeds lekker koel.

Toch liever iets alcoholisch? Wissel dan alcoholische dranken af met water. In alcoholische dranken zitten vaak veel suikers en calorieën, wij hebben voor jou een aantal bieren op een rijtje gezet in deze bierlijst.

Wat zit er verder in je picknickmand?

Naast alle lekkere hapjes zoals hierboven, heb je nog een aantal andere belangrijke dingen nodig om van jouw picknick een succes te maken. Wat je niet mag vergeten tijdens een picknick:

  • Een picknickkleed
  • Glazen, borden en bestek
  • Snijplank + goed mes
  • Koeltas met koelelementen
  • Twee afvalzakjes (één voor je vieze vaat en één voor afval)
  • Vochtige doekjes
  • Zonnebrandcrème

Optioneel, maar dit maakt het wel écht af:

  • Kussens en een kleedje (voor als het koeler wordt 's avonds)
  • Tijdschrift of boek
  • Spelletjes
  • Waxinelichtjes (citronellakaars)

Bekijk de recepten voor in de picknickmand:

Lekker en gezond eten met diabetes

Met diabetes moet je altijd op je eten letten. Gelukkig kan gezond ook lekker zijn!

Salade van rettich, kaas en ham

Salade van rettich, kaas en ham
Kh35,1 g
Kcal465 g
Vet24 g
Recept

Pastasalade met tonijn

Pastasalade met tonijn
Kh47,2 g
Kcal368
Vet7,1 g
Recept

Griekse boerensalade

Griekse boerensalade
Kh7,7 g
Kcal160
Vet9,2 g
Recept

Wellness-wrap

Wellness-wrap
Kh35,6 g
Kcal332
Vet11,3 g
Recept

Turks brood caprese

Turks brood caprese
Kh32,8 g
Kcal413
Vet21 g
Recept

Knapperige salade

Knapperige salade
Kh15,2 g
Kcal148
Vet4 g
Recept