Actie tegen snoepreclame voor kinderen
Steeds meer kinderen zijn te dik. Dat levert in hun latere leven gezondheidsproblemen op, zoals diabetes type 2. Kinderen zien op tv, internet en in de supermarkt veel verleidelijk snoep voorbij komen. Organisatie Foodwatch houdt een handtekeningenactie om te protesteren tegen snoepreclame die zich richt op kinderen.
Overgewicht neemt toe in Nederland, ook bij kinderen. Dat vergroot hun kans op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Volgens de organisatie Foodwatch komt dit mede doordat kinderen op tv, internet en in de supermarkt heel veel reclame zien. Foodwatch is een organisatie die zich inzet voor eerlijke voorlichting in de voedselbranche.
‘Bescherm kinderen’
Veel reclame voor snoep en snacks wordt speciaal voor kinderen aantrekkelijk gemaakt met plaatjes van kinderhelden zoals Dora en Spongebob. Het wordt ouders lastig gemaakt om overal ‘nee’ tegen te zeggen.
Foodwatch presenteert deze maand het rapport ‘Kindermarketing: onverantwoord en ongereguleerd’. Daarin wijst Foodwatch op de gevaren van kinderreclame voor ongezonde dingen. Het is de hoogste tijd dat de overheid ingrijpt en dergelijke reclame verbiedt; kinderen hebben recht op bescherming tegen de aanslag op hun gezondheid door de voedselindustrie, zo stelt Foodwatch.
Handtekeningenactie
Foodwatch verzamelt nu 40.000 handtekeningen, zodat de Tweede Kamer hun voorstel behandelt over het verbieden van reclame voor kinderen voor snoep en ander ongezond lekkers. > Steun hier het voorstel tegen kinderreclame