16 DEC. 2015
Kinderen eten meer na spelen snoep­spelletjes

Na het spelen van online spelletjes over snoep, eten kinderen anderhalf keer zoveel. Zo blijkt uit onderzoek van Frans Folkvord. Als het aan hem ligt worden de spelletjes verboden.

De meeste kinderen spelen weleens een online spelletje waarin reclame over snacks en snoep is verwerkt, bijvoorbeeld op de website van voedselfabrikanten.

Onduidelijk dat spel reclame is

Slechts zes procent van de kinderen heeft door dat het om reclame gaat, terwijl de spelletjes wel degelijk invloed hebben op hun eetgedrag. Dat ontdekte onderzoeker Frans Folkvord van de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Zelfs als er duidelijk merknamen of logo’s in beeld komen, herkennen kinderen de spelletjes niet als reclame. “Anders dan op de televisie, waar je duidelijk afgebakende reclameblokken hebt, is reclame op internet vermengd met andere dingen,” zegt Folkvord.

Snoepspelletjes wakkeren eetlust aan

Kinderen die een online spelletje speelden waarin voedselreclame zat verwerkt, aten kort daarna 55 procent meer van het snoep dat ze werd aangeboden dan kinderen die een online spelletje speelden waarin een speelgoedreclame zat verwerkt.

Overigens maakt het niet uit of de spelletjes over snoep gaan of over fruit. Als er een spelletje over eten was gespeeld, werd er daarna meer gesnoept.

Verbod

Folkvord vindt dat er een discussie gevoerd moet worden om voedselreclames voor kinderen te verbieden: “Kinderen doen een spelletje, krijgen trek, grijpen naar wat lekkers. Dat gaat constant door en zo leren kinderen geen gezond eetgedrag aan”.

Alliantie ‘Stop kindermarketing’

De alliantie ‘Stop kindermarketing ongezonde voeding’ pleit ook voor een verbod op snoepspelletjes. Het Diabetes Fonds is partner van deze alliantie.

De marketing van ongezonde producten gericht op kinderen is een belangrijke oorzaak voor het ontstaan van een ongezond voedingspatroon. Inmiddels is 1 op de 7 kinderen en jongeren in Nederland te dik. Ze hebben hierdoor een grotere kans op blijvend overgewicht en later ook op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. De alliantie vindt daarom dat ieder kind het recht heeft om op te groeien in een gezonde omgeving.