Werkgevers laten kansen liggen bij preventie ziekteverzuim
Uit onderzoek blijkt dat 56% van de werknemers niet wordt gestimuleerd om de trap te nemen. Daarnaast vindt 45% dat werkgevers er heel weinig aan te doen om het trappenhuis aantrekkelijk te maken. Hierdoor laten werkgevers kansen liggen bij het voorkomen van ziekteverzuim, stelt het Diabetes Fonds.
Hanneke Dessing, directeur Diabetes Fonds: “Dit is een gemiste kans. Langdurig zitten is het nieuwe roken. Traplopen is een laagdrempelige manier om dagelijks aan voldoende beweging te komen. We weten dat meerdere keren per dag de trap nemen leidt tot fittere werknemers en uiteindelijk tot minder ziekteverzuim. En met voldoende beweging per dag kan je de kans op diabetes type 2 met 50% verkleinen.
Trap aantrekkelijk maken
Onlangs nog heeft minister Ascher van Sociale Zaken vijf miljoen euro beschikbaar gesteld om werknemers tot aan hun pensioen fit te houden voor de arbeidsmarkt. Dessing: “Het belang wordt ook door de overheid onderkend. We hopen dat werkgevers ook gaan inzien hoe belangrijk hun eigen rol is om een gezonde werkvloer te creëren. Uit eerder onderzoek weten we dat je met simpele aanpassingen, zoals bewegwijzering naar de trap of een aantrekkelijk trappenhuis, grote slagen kunt maken.”
Nationale Traploopweek
Het Diabetes Fonds heeft het onderzoek onder ruim 2.000 respondenten uitgevoerd in het kader van de Nationale Traploopweek, die van 29 september tot 5 oktober plaatsvindt. De werknemers van de deelnemende bedrijven nemen deze week elke dag de trap en laten de lift voor wat het is. Ruim 200 bedrijven, waaronder grote bedrijven als KLM en Rabobank, hebben zich inmiddels ingeschreven voor deze week.
Hanneke Dessing: “Ruim 200 bedrijven is een mooi aantal, maar nog lang niet genoeg. De Nationale Traploopweek is een goede manier om je werknemers te stimuleren om de trap te nemen. We roepen dan ook alle bedrijven & organisaties op: doe mee volgende week. Ruim 50% van de werkgevers stimuleert zijn werknemers niet om de trap te nemen. Laat zien dat jouw bedrijf tot de andere helft behoort.” Bedrijven kunnen zich tot 28 september aanmelden op www.traploopweek.nl. Via een online toolkit ontvangen ze diverse communicatiematerialen ter ondersteuning van de Traploopweek.