Melk en koolhydraten

Melk bevat van nature koolhydraten in de vorm van lactose. Hoeveel koolhydraten zitten er in melk? En wat zijn de verschillen tussen magere, halfvolle en volle melk? Op deze pagina vind je een handig overzicht met de hoeveelheid koolhydraten per soort melk. 

Koolhydraten in melk

Hieronder zie je een overzicht van verschillende soorten melk en hoeveel koolhydraten erin zitten. 

Product Koolhydraten per 100 ml Koolhydraten per portie
Magere melk 4,9 7,4 per 150 ml 
Halfvolle melk  4,7 7,1 per 150 ml 
Volle melk  4,5 6,8 per 150 ml 
Magere koffiemelk  4,3 0,4 per 10 ml 
Halfvolle koffiemelk  11,2 1,1 per 10 ml 
 Volle koffiemelk  11,4 1,1 per 10 ml 
Magere chocolademelk  11,4 17,1 per 150 ml 
Light chocolademelk  4,5 6,8 per 150 ml 
Halfvolle chocolademelk  10,7 16,1 per 150 ml 
Volle chocolademelk   10,7 16,1 per 150 ml 
Yoghurtdrink met vruchtensmaak  7,7 11,6 per 150 ml 

Dit overzicht bevat een aantal producten uit het assortiment en is bedoeld om een beeld te krijgen van de verschillende hoeveelheden koolhydraten in deze categorie. De getallen in bovenstaande lijst zijn een gemiddelde schatting. In de praktijk kunnen het aantal koolhydraten iets verschillenAan deze lijst kunnen geen rechten worden ontleend.

Verschillende soorten melk en aantal koolhydraten

De hoeveelheid koolhydraten in de verschillende soorten melk is minimaal. Ook het verschil in eiwitten is minimaal, van 3,7 gram eiwit per 100 ml magere melk tot 3,3 gram in volle melk. Het verschil zit vooral in de vetten. Hoe voller de melk is, hoe meer vet erin zit en hoe minder koolhydraten en eiwitten. Volle melk bevat 3,4 gram vet, waarvan 2,2 gram verzadigd vet. Bij halfvolle melk is dit 1,4 gram vet, waarvan 0,9 gram verzadigd. Magere melk bevat slechts 0,1 gram vet, waarvan 0,1 gram verzadigd vet. 

Andere soorten zuivel

Van melk worden verschillende producten gemaakt. Zoals chocolademelk, koffiemelk maar ook zuivelproducten zoals kwark, yoghurt en toetjes. Deze kunnen allemaal van nature koolhydraten bevatten. Maar er kunnen ook koolhydraten en suikers worden toegevoegd. Controleer daarom altijd het etiket voor de voedingswaarden en of er suiker aan het product is toegevoegd.

Meld je aan voor Lekker Koolhydraatarm

Ontvang een gratis receptenboek en een maand lang inspirerende e-mails vol lekkere recepten en tips om te minderen met koolhydraten.

Ontvang een gratis receptenboek en een maand lang inspirerende e-mails vol lekkere recepten en tips om te minderen met koolhydraten.

Meld je aan voor Lekker Koolhydraatarm

Ontvang een gratis receptenboek en een maand lang inspirerende e-mails vol lekkere recepten en tips om te minderen met koolhydraten.

Ontvang een gratis receptenboek en een maand lang inspirerende e-mails vol lekkere recepten en tips om te minderen met koolhydraten.

Foto: Vladimir Gjorgiev / Shutterstock