Glas met frisdrank

Als je een blikje suikerrijke frisdrank drinkt, loop je een groter risico op diabetes type 2. Hoeveel suiker er in een glas fris zit, hangt af van het soort frisdrank. Wil je het suikergehalte per frisdranksoort weten? Download dan de onderstaande frisdranklijst

Suikerlijst frisdrank

lijst met suikergehalte frisdrank

Download hier de frisdranklijst

Dit moet je weten over frisdrank...

  • In suikerhoudende dranken als frisdrank zit veel energie uit suiker. De dranken verzadigen echter niet. Hierdoor wordt de energie die iemand inneemt met deze dranken niet gecompenseerd door tijdens maaltijden minder te eten. Het drinken van suikerrijke dranken kan er dus voor zorgen dat je teveel energie binnenkrijgt waardoor je gewicht toeneemt.

  • Uit onderzoek komt naar voren dat de kans op diabetes type 2 met 20% stijgt als je 330 ml (1 blikje) suikerrijke dranken per dag drinkt. Daarom geeft de Gezondheidsraad het advies om zo min mogelijk suikerrijke dranken te drinken.

  • Light-frisdrank bevat minstens 30% minder suiker dan gewone frisdrank. Bij light-frisdrank is de suiker vaak deels of helemaal vervangen door zoetstoffen.

Lees ook: Hoe zit het met zoetstoffen?

Wat zijn de alternatieven voor frisdrank?

De meeste gezonde alternatieven voor frisdrank zijn water, thee en koffie (uiteraard zonder suiker). Je kunt zo nu en dan ook kiezen voor een light- of zero-variant zonder - of met minder - suiker. Bedenk je dan wel dat hier zoetstoffen in zitten. Ook bevatten light- en zero-frisdranken zuren die je tanden kunnen aantasten. 

Meer weten over suiker?

Wil je meer weten over suiker? Download gratis onze voedingsbrochure 'Wijzer over...' en leer meer over de effecten van onder andere suiker en zoetstoffen. Ook geven we praktische adviezen over hoe je gezond kunt eten!

Wijzer over suiker

Heldere adviezen over koolhydraten, suiker, zoetstoffen, vetten, eiwitten en zout. 

Foto: Ben Kolde / Unsplash.com