22 MRT 2016

Het Voedingscentrum presenteert vandaag de nieuwe Schijf van Vijf. Die adviseert veel variatie in onbewerkt, volkoren en veelal plantaardig eten, wat de kans op diabetes type 2 verkleint.

In de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum staan de basisvoedingsmiddelen die je moet eten om gezond te blijven. Hij is vernieuwd op basis van de nieuwste inzichten. Het Diabetes Fonds is er blij mee, want de nieuwe Schijf van Vijf sluit goed aan op de voedingsrichtlijn voor diabetes en het voorkomen van diabetes type 2.

Minder suiker

De nieuwe Schijf van Vijf adviseert om zoveel mogelijk onbewerkte producten te eten, en zo min mogelijk suiker. Dat betekent bijvoorbeeld zo min mogelijk snoep, gebak, zoet broodbeleg, zoete zuiveldranken en vruchtensap. En oppassen met suikerhoudende frisdranken omdat die de kans op diabetes type 2 verhogen.

Meer groente, minder vlees

De groenteaanbeveling in de nieuwe Schijf van Vijf is omhoog gegaan van 200 naar 250 gram per dag. Bewerkt vlees, dat de kans op diabetes type 2 verhoogt, valt buiten de Schijf. Dit zijn bijvoorbeeld worst of hamburgers, maar ook vleeswaren. Daarnaast wordt aanbevolen vlees vaker te vervangen door vis, peulvruchten, ei, zuivel of noten.

Volkoren

Duidelijk is de nieuwe Schijf over volkoren: brood, pasta en rijst moet volkoren zijn, de witte soorten vallen erbuiten. De vezels in de volkoren varianten verzadigen meer en houden de bloedsuiker stabieler.

 

Lekker en gezond eten met diabetes

Met diabetes moet je altijd op je eten letten. Gelukkig kan gezond ook lekker zijn!