Moeder en kind doen samen gezonde boodschappen

Je wilt je kinderen goede gewoontes leren en zorgen dat ze gezond opgroeien en ouder worden. Maar hoe doe je dat? Hieronder tien praktische tips om je kinderen gezond op te voeden. 

1. Stuur ze lekker naar buiten

Steeds minder kinderen spelen elke dag buiten, terwijl je daar de grootste avonturen beleeft. En het is echt goed voor de ontwikkeling van je lichaam en je hersenen. Wel oppassen met oversteken!

2. Naar school? Laat de auto staan

Bewegen is de beste manier om energie te verbranden. Laat je kind naar school lopen, fietsen, steppen, skaten of huppelen. Daar worden ze nog vrolijk van ook.

3. Maak van eten geen beloning

Het is een makkelijke manier om een kind te troosten of stil te krijgen, maar ook een gevaarlijke. Wie op jonge leeftijd leert te eten als troost, is geneigd z'n hele leven meer te snacken. Begin er niet aan. Met een dikke knuffel, een spelletje doen of een extra verhaaltje voorlezen doe je je kind ook een plezier.

4. Fruit kun je beter eten dan drinken

In vruchtensap zitten ongelofelijk veel suikers. Geef je kids bij voorkeur echt fruit. Snijd een sinaasappel in vieren, die happen ze zo leeg. Dan krijgen ze ook de vezels binnen.

5. Maak afspraken over schermen

Verslavend goeie games, duizenden series wanneer je maar wilt, alweer 40 berichten in de klas-app. Probeer dan maar eens van een scherm weg te blijven. Dat is voor jou waarschijnlijk net zo moeilijk als voor je kinderen. Maak daarom duidelijke afspraken over scherm- en televisietijd en stop ruim voor het slapen gaan.

6. Lekker samen koken

Heb je lastige eters thuis? Bedenk wat jullie gaan eten en ga samen aan de slag. Dat is gezellig, je kinderen zijn trots op hun zelfgemaakte maaltijd en eten deze waarschijnlijk dan nog op ook. Wat ook helpt: verschillende groenten koken en ze laten kiezen. Of neem ze mee boodschappen doen en laat ze zelf hun groenten uitkiezen.

7. Maak van een toetje geen beloning

Een kind heeft soms helemaal geen eetlust of juist extreme trek! Als het avondeten niet voldoende is, geef je kind dan een gezond toetje. In een kom ongezoete yoghurt zitten veel belangrijke voedingsstoffen. Voeg er zelf een stuk fruit aan toe om het wat zoeter te maken.

Maak van het toetje geen beloning voor het bord leegeten. Houd het gezellig, laat je kind van jongs af aan veel nieuwe smaken proeven. Maak er geen strijd van. 

8. Snoeptomaatjes en een kop thee

Probeer suiker en vet tussendoor zoveel mogelijk te vermijden. Geef een tomaatje of komkommer als snack. Ruil dat glas ranja of frisdrank in voor een kop thee of een glas water. Dat zijn prima dorstlessers. Even wennen, maar na een tijdje willen ze niet anders.

9. Maak er een gewoonte van

Dat geldt eigenlijk voor al deze tips. Laat het niet bij 1 keer, maar probeer echt je gedrag te veranderen. Als iets onderdeel van het normale leven wordt, zul je zien dat alles meer vanzelf gaat.

10. Geef zelf het goede voorbeeld

Als ouder leer je je kinderen wat 'normaal' gedrag is. Wees je er bewust van dat je jouw gedrag doorgeeft aan een volgende generatie.

Meer gezonde keuzes maken?

Meer informatie over suiker en hoe je gezonde keuzes maakt vind je in onze brochure 'Wijzer over...', die je hieronder gratis kunt downloaden. Leuk en leerzaam!

Wijzer over eten

Heldere adviezen over koolhydraten, suiker, zoetstoffen, vetten, eiwitten en zout. 

Foto: Aleksei Potov / Schutterstock.com