Een suikerklontje is 4 gram suiker

In een suikerklontje zit 4 gram suiker. Een hoge inname van sterk bewerkte voedingsmiddelen zoals veel toegevoegde suikers vergroot de kans op diabetes type 2. Voorkom dus het eten van te veel toegevoegde suikers.

Aantal suikerklontjes per dag

Het advies is om zo min mogelijk toegevoegde suikers te eten en te drinken. Toegevoegde suikers zitten vooral in (sterk) bewerkte voedingsmiddelen die we niet nodig hebben om gezond te blijven. Door hier te veel van te eten ligt de kans op overgewicht en daarmee diabetes type 2 op de loer.

Wekelijks eten Nederlanders gemiddeld 99 suikerklontjes aan toegevoegde suikers. Dat is 20 kilo per jaar!

Hoeveel kcal is een suikerklontje?

Een suikerklontje is 4 gram suiker. 1 gram suiker is gelijk aan 4 kilocalorieën (kcal): dus 1 suikerklontje is gelijk aan 16 kcal. Gezonde mannen hebben gemiddeld 2.500 kcal per dag nodig, vrouwen 2.000 kcal. Met gemiddeld 99 suikerklontjes per week krijg je al snel 1 dag aan calorieën binnen via toegevoegde suikers.

Suikerklontjes tellen

Hoe zit het met jouw inname van toegevoegde suikers? Want vergis je niet: je krijgt onbewust al snel veel suikers binnen. Tel niet alleen de klontjes die je zelf toevoegt aan bijvoorbeeld je koffie. Suiker zit natuurlijk ook in koek, snoep en zoet broodbeleg, maar ook in producten waarvan je het minder snel verwacht zoals kant-en-klare soepen en sauzen, kruidenmixen en smaakmakers.

Dus met die ene boterham met hagelslag bij het ontbijt en een glas frisdrank met wat snoepjes in de avond zit je toch al gauw op zo’n 15 suikerklontjes!

Interessant: bekijk onze suikerlijsten in onze rubriek Hoeveel suiker zit er in...

Foto: rawpixel / pixabay.com