ontbijtgranen suiker

Veel mensen eten ’s morgens ontbijtgranen. Denk aan muesli en havermout. Ontbijtgranen bevatten meestal vezels, vitaminen en mineralen. Maar sommige ontbijtgranen bevatten naast deze voedingsstoffen ook suiker. Wil je de gezonde keuze maken? Dan moet je dit weten over suiker in ontbijtgranen.

Soorten ontbijtgranen

Er zijn verschillende soorten ontbijtgranen te krijgen. Sommige bestaan alleen uit graansoorten als volkoren, spelt of rogge, aan anderen zijn bijvoorbeeld gedroogd fruit en noten toegevoegd. De meest populaire soorten ontbijtgranen zijn krokante muesli, muesli, havermout en cornflakes.

Gezonde ontbijtgranen

Ontbijtgranen leveren net als brood koolhydraten, eiwitten, vezels, vitamines en mineralen. Maar niet alle ontbijtgranen zijn even gezond. Denk aan cornflakes met stukjes chocola of muesli waar veel extra suiker aan is toegevoegd.

Als je de gezonde keuze wilt maken, is het belangrijk om goed het etiket van de ontbijtgranen te bekijken. Ontbijtgranen die geen toegevoegd zout en niet te veel suiker (niet meer dan 16 gram suiker per 100 gram) bevatten, staan samen met brood en andere graanproducten in de Schijf van Vijf.

Welke ontbijtgranen passen binnen de Schijf van Vijf?

De onderstaande ontbijtgranen vallen binnen de Schijf van Vijf. De tabel is samengesteld op basis van 100 gram ontbijtgranen, maar portiegroottes zijn per variant/merk verschillend.

Per 100 gram product Koolhydraten (g) Waarvan suikers (g)
AH BASIC Havermout 59 0,7
Quaker Oats Express Havermout Naturel 59 1
Smaakt Bio Volkoren Havermout 56 1
Quaker Havermout 60 1,1
Weetabix Original 69 4,4
Brinta Volkoren Graanontbijt 64 4,6
AH BASIC Muesli 61 7,5
Quaker Super Goodness Granola 67 9,3
Zonnatura Muesli Rijkgevuld 59,4 10,9
Quaker 4 Nuts 57 12
Eat Natural Granola 34,3 12,1
Kellogg's Special K Original 79 15

Download hier de complete ontbijtgranenlijst

Volkoren ontbijtgranen

Volkoren ontbijtgranen bevatten veel vezels. Deze vezels vergroten het volume van de darminhoud en zorgen daarmee voor een goede darmwerking en een langer verzadigd gevoel na het eten, waardoor je minder snel weer trek krijgt. Het eten van volkoren producten verlaagt bovendien het risico op diabetes type 2 en bepaalde hartziekten.

Inspiratie nodig voor een gezond ontbijt?

Volg onze minder-suiker-accounts op Facebook en Instagram voor inspiratie en handige gezonde tips!