ontbijtgranen suiker

Veel mensen eten ’s ochtends ontbijtgranen. Denk aan muesli, cruesli en havermout. Ontbijtgranen bevatten meestal veel vezels, vitaminen en mineralen. Maar er zijn ook ontbijtgranen verkrijgbaar die veel suiker bevatten. En omdat ontbijtgranen over het algemeen worden gezien als een gezonde keuze, krijgen veel mensen bij het ontbijt onbewust veel suiker binnen.

Er zijn veel soorten ontbijtgranen te verkrijgen. Het schap in de supermarkt staat er vol mee. Van muesli met noten en gemende granen en gepofte rijstkorrels tot biologische havermout en krokante cruesli met gedroogde vruchten.

Suiker in ontbijtgranen

Ontbijtgranen die geen toegevoegd zout en niet te veel suiker bevatten, staan samen met brood en andere graanproducten in de Schijf van Vijf. Vooral het eten van volkoren graanproducten wordt aangeraden. Dit omdat het eten van volkoren producten het risico op bepaalde hartziekten en diabetes type 2 kan verlagen.

De laatste jaren is er veel discussie over de hoeveelheid suiker in ontbijtgranen. Bevatten je ontbijtgranen meer dan 16 gram suiker per 100 gram, dan vallen deze volgens het Voedingscentrum buiten de Schijf van Vijf. Reden om eens kritisch te kijken naar de etiketten op ontbijtgranen.

Leestip: PLUS introduceert suikermeter voor ontbijtgranen

Hoeveel suiker zit er in ontbijtgranen?

Er zijn voldoende ontbijtgranen te krijgen die weinig suiker bevatten. Toch staan de schappen ook vol met ontbijtgranen waar veel suiker aan is toegevoegd. Denk bijvoorbeeld aan muesli met honing en cruesli met gedroogd fruit (zo bevatten gedroogde rozijnen veel suiker). Of kindercornflakes met stukjes chocola.

Omdat er zoveel verschillende soorten ontbijtgranen zijn, is het lastig om te zeggen hoeveel suiker er gemiddeld in 100 gram voedingsmiddel zit. De producten in de onderstaande tabel zijn dus niet ‘gemiddeld’ te noemen. Eerder zouden we de producten omschrijven als ‘basic’ of ‘naturel’, omdat ze weinig tot geen extra toevoegingen als fruit, noten of chocola bevatten.

Product Suiker per 100 gram Koolhydraten per 100 gram
Muesli 7,5 gram 61,0 gram
Cruesli (krokante muesli) 21,0 gram 68,0 gram
Cornflakes 6,0 gram 83,0 gram
Havermout 0,7 gram 59,0 gram

Eet je ontbijtgranen van een specifiek merk of met toegevoegde voedingsmiddelen, dan kunnen de hoeveelheden suiker en koolhydraten per 100 gram verschillen. Kijk goed op het etiket om erachter te komen hoeveel gram suiker er in jouw ontbijtgranen zit.

Recepten: ontbijtgranen met minder suiker

Wil je iedere ochtend gezonde ontbijtgranen eten, kies dan voor producten zonder toegevoegd zout en te veel suiker. Kijk eens naar onderstaande recepten: 

Meer weten over suiker in voedingsmiddelen?

Wil je meer weten over suiker in voedingsmiddelen? Like onze Minder Suiker pagina op Facebook en schrijf je in voor de Lekker Minder Suiker nieuwsbrief.