Toetjes zonder toegevoegde suikers

Het toetje is vaak een zoet gerecht waar we de avondmaaltijd mee afsluiten. In kant-en-klare toetjes zitten vaak veel toegevoegde suikers. Wat zijn alternatieven voor een gezond nagerecht? We geven je tips en gezonde recepten voor desserts zonder suiker.

Een toetje wordt vaak gezien als een afsluiter of een extraatje na de avondmaaltijd. Als je hoofdmaaltijd al voldoende voedzaam is, dan is het niet nodig om ook nog een toetje te eten. Je kunt ervoor kiezen om het weg te laten of het te bewaren tot later op de avond.

Kant-en-klare toetjes

Wil je op je gezondheid letten? Dan kun je beter niet te vaak kiezen voor kant-en-klare toetjes. Hier zitten namelijk vaak veel toegevoegde suikers in. Ook aan producten zoals kwark, yoghurt, vruchtenyoghurt, mousse, vla of pudding worden vaak suikers toegevoegd, om het zoeter en aantrekkelijker te maken. Bekijk daarom altijd de voedingswaarden en de ingrediëntenlijst op de verpakking om te beoordelen of het een gezond toetje is of niet.

Leestip: Hoe lees je een etiket?

Toetjes zonder toegevoegde suikers

Wil jij liever een gezond toetje zonder suiker? Kies dan eens voor:

  • yoghurt of kwark, ongezoet en zonder toegevoegde suikers
  • een schaaltjefruit, vers of uit de diepvries
  • een handje ongezouten noten
  • of varieer eindeloos met bovenstaande ingrediënten

Recepten voor toetjes zonder toegevoegde suikers

Bovenstaande voorbeelden zoals fruit, noten, yoghurt en kwark passen dagelijks binnen een gezond voedingspatroon. Wil je een keer wat anders? Bekijk dan onze recepten voor toetjes zonder suiker:

Chiazaad­pudding

Chiazaad­pudding
Kh2,9 g
Kcal125
Vet8,2 g
Recept

Kwark met sinaas­appel en noten

Kwark met sinaas­appel en noten
Kh18,2 g
Kcal179
Vet4,6 g
Recept

Amandel panna cotta

Amandel panna cotta
Kh6,4 g
Kcal77
Vet4,7 g
Recept

Tiramisu van Skyr en frambozen

Tiramisu van Skyr en frambozen
Kh19,3 g
Kcal142
Vet2,8 g
Recept

Chia-pudding met warme appel

Chia-pudding met warme appel
Kh10,4 g
Kcal274
Vet18,5 g
Recept

Krokante appel uit de oven met vanille

Krokante appel uit de oven met vanille
Kh26,5 g
Kcal204
Vet5,3 g
Recept

Citroenijs met karnemelk

Citroenijs met karnemelk
Kh15,2 g
Kcal99
Vet0,4 g
Recept

Schrijf je gratis in voor Appeltje-eitje!

Schrijf je nu gratis in voor Appeltje-eitje en ontvang de hele maand oktober gezonde inspiratie, praktische tips en een digitaal receptenboek!

Schrijf je nu gratis in voor Appeltje-eitje en ontvang de hele maand oktober gezonde inspiratie, praktische tips en een digitaal receptenboek!

Schrijf je gratis in voor Appeltje-eitje!

Schrijf je nu gratis in voor Appeltje-eitje en ontvang de hele maand oktober gezonde inspiratie, praktische tips en een digitaal receptenboek!

Schrijf je nu gratis in voor Appeltje-eitje en ontvang de hele maand oktober gezonde inspiratie, praktische tips en een digitaal receptenboek!