Diabetes en slaap Shutterstock wavebreakmedia

Hoeveel we slapen, en hoe goed of slecht, heeft een grote invloed op de bloedsuikerspiegel. Als je slecht slaapt, reageert je lichaam minder goed op insuline. Maar te veel slapen is ook niet goed.

De laatste tijd groeit het bewijs dat slapen ook invloed heeft op de suikerstofwisseling. Te kort slapen en te lang slapen hebben beide een negatief effect. Bovendien zijn mensen die slecht en weinig slapen gemiddeld genomen zwaarder. 

Slaaptekort

Slaap je 's nachts minder dan 6 uur, dan heb je een iets groter risico om diabetes type 2 te krijgen. Ook heb je eerder problemen met je gewicht en meer moeite om gezond te eten.

Mensen met diabetes die te weinig slapen hebben ’s ochtends een hogere bloedsuiker. Ook reageert hun lichaam minder goed op insuline, waardoor het lichaam meer moeite heeft om de bloedsuiker goed te regelen. Houd er dus rekening mee dat je bloedsuikerspiegel na een korte nachtrust hoger kan zijn.

Andere effecten

Mensen die weinig slapen hebben ook meer vetzuren in het bloed en meer slecht cholesterol. Daardoor hebben ze een grotere kans op hart- en vaatziekten. Daarnaast is bekend dat slechte slapers meer calorieën binnenkrijgen. Ze drinken ook meer frisdrank en eten minder fruit.

Te veel slapen

Te veel slapen is ook niet goed. Wie meer dan 9 tot 10 uur per dag slaapt heeft ook een grotere kans op diabetes type 2. Ook heeft uitslapen weinig nut en is werken in ploegendienst ongezond. Zeven of acht uur slapen op vaste tijden lijkt het beste om de kans op diabetes niet te verhogen.

Tips voor een goede nachtrust

  • Zet je tv, telefoon en tablet twee uur voor het slapengaan uit.
  • Zorg dat er 's nachts zo weinig mogelijk licht binnenkomt in je slaapkamer.
  • Ruim je slaapkamer op. Rommel kan je rust verstoren.
  • Probeer op vaste tijden te slapen.
  • Zorg dat je een goed matras hebt.
  • Beweeg voldoende. Mensen die sporten slapen beter.

Heb je toch te weinig geslapen? Probeer jezelf dan overdag niet op te peppen met extra eten, ook al is dat verleidelijk als je moe bent. Ga voor een ontbijt met weinig koolhydraten.  

 

Gevolgen van diabetes voorkomen

Door diabetes kun je complicaties krijgen. Wat doe je ertegen?