Klok met voeding eromheen want bij intermittent fasting bepaald de klok je voedingspatroon

Intermittent fasting betekent letterlijk wisselend vasten. Bij deze manier van eten wissel je een periode van vasten af met een periode van normaal eten. Kun je dit doen als je diabetes hebt?

Bij intermittent fasting eet je op sommige dagen heel weinig of eet je alleen binnen bepaalde tijden.

Verschillende vormen van intermittend fasting

Er zijn hierbij verschillende vormen van intermittend fasting:

  • Om de dag vasten

Hierbij vast je om de dag 24 uur. Tijdens deze 24 uur vasten mag je wel kleine beetjes eten, maar niet meer dan 25 procent van je dagelijkse energiebehoefte.

  • Een aantal dagen in de week vasten

Bij deze manier van vasten kies je zelf hoeveel dagen je vast. De rest van de dagen eet je normaal. Net als bij de vorige variant geldt hier dat je op de dagen waarop je vast kleine hoeveelheden mag eten.

  • 16:8

Bij deze variant vast je per dag 16 uur en eet je binnen 8 uur je gewone maaltijden. In de praktijk kan dat er zo uitzien: je ontbijt niet, je eet om 12.00 uur een grotere lunch, om 15.00 uur nog een maaltijd en een avondmaaltijd voor 20.00 uur ’s avonds. Daarna begint dan de vastenperiode van 16 uur.

Inspiratie

Intermittent fasting kan een manier zijn om gewicht te verliezen of op gewicht te blijven. Mensen die dit doen zijn geïnspireerd door het leven van mensen in de prehistorie, die langere periodes geen of weinig eten tot hun beschikking hadden. Het is voor hen een steun in de rug dat er duidelijke regels zijn over wanneer je wel en niet mag eten. Verder hoef je wat minder na te denken over wat je eet, hoewel het voor het gewichtsverlies wel helpt als je gezond en niet teveel eet in de uren dat je wel mag eten.

Onderzoek

Uit onderzoek komt naar voren dat intermittent fasting even goed werkt voor gewichtsverlies als een dieet met minder calorieën. Daarnaast zou het vasten een positief effect hebben op cholesterol, bloeddruk en bloedsuikerwaarden. Deze effecten zijn echter waarschijnlijk veroorzaakt door het gewichtsverlies, en niet door de manier van eten. 

Intermittent fasting en diabetes type 2

Er is onderzoek gedaan naar het effect van intermittent fasting bij mensen met diabetes type 2. Het lijkt er op dat mensen hiermee gewicht kunnen verliezen en betere bloedsuikerwaarden krijgen. Dit laatste komt niet zozeer door het vasten maar door het gewichtsverlies.

Heb je diabetes type 2 en wil je proberen gewicht te verliezen met intermittent fasting? Overleg dit dan met je arts en dietist. Mogelijk is aanpassing van je medicatie nodig. Een diëtist let op de volwaardigheid van je voeding.

Intermittent fasting en diabetes type 1

Er is nog nauwelijks onderzoek gedaan naar het effect of veiligheid van intermittend fasting bij diabetes type 1. Vasten kan een hypo veroorzaken als de insulinedosering hier niet goed op is afgestemd. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties. Leestip bij diabetes type 1: koolhydraatarm eten en intermittent fasting (diabetestype1.nl).

Heb je diabetes type 1 en wil je toch aan intermittent fasting doen? Overleg dit dan altijd met je arts en diëtist.

Lekker en gezond eten met diabetes

Met diabetes moet je altijd op je eten letten. Gelukkig kan gezond ook lekker zijn!

Foto: Chutima Chaochaiya / Shutterstock.com