18 SEP 2017

Wie langdurig slecht slaapt heeft een hoger risico op diabetes type 2. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van de Hersenstichting waarbij slaaponderzoeken uit de afgelopen 25 jaar werden geanalyseerd bij in totaal 140.000 mensen.

Het overgrote deel van de Nederlanders slaapt voldoende en haalt de aanbevolen hoeveelheid slaap van 7-9 uur. De kwaliteit van de slaap is echter niet goed. Dit uit zich, vooral bij vrouwen, in slechter inslapen en wakker worden, minder doorslapen en het gebruik van medicatie.

Wanneer heb je een slaapstoornis?

Er is sprake van een slaapstoornis als het slechter slapen leidt tot een verminderd functioneren overdag. De diagnose wordt gesteld als iemand drie maanden minimaal drie dagen per week slecht slaapt, moeilijk doorslaapt en na het wakker worden moeilijk weer inslaapt.

Slaapkwaliteit en slaapduur

Van te kort slapen was al langer bekend dat dit een negatief effect heeft op de stofwisseling omdat het minder gevoelig maakt voor insuline en kort slapen het verzuurgehalte in het bloed verhoogt. Uit dit onderzoek blijkt dat ook de kwaliteit van de slaap van invloed is.

Wat is eraan te doen?

Om van een slaapstoornis af te komen is deskundige hulp nodig, bijvoorbeeld van een cognitieve gedragstherapeut. Goede laagdrempeliger hulp, in een slaaplaboratorium of thuis, ontbreekt nog. Bekijk voor tips voor een goede nachtrust ook deze pagina van het Diabetes Fonds.

Doe een eenmalige gift

Ook met een eenmalig bedrag steun je oplossingen voor diabetes en de gevolgen ervan.