Tips om gezond en goedkoop te eten, iemand rekent af met mobiel bij de groenteboer

Gezond en goedkoop eten is best lastig. De prijzen in de supermarkt zijn de afgelopen jaren flink gestegen. En vaak zijn het niet de gezonde, maar de ongezonde producten die in de aanbieding zijn. Toch kun je met deze handige tips gezond en goedkoop eten.

Een overzicht van alle tips om gezond en goedkoop te eten

Bekijk je voorraad en maak een boodschappenlijstje

Voordat je boodschappen gaat doen, is het handig om eerst je voorraadkastjes, koelkast en vriezer te bekijken om te zien welke producten je al in huis hebt. Bepaal daarna wat je de komende dagen wilt koken en maak vervolgens een boodschappenlijstje. Door je in de supermarkt goed aan het lijstje te houden, voorkom je dat je een product koopt dat je eigenlijk niet nodig hebt.

Maak een weekplanning

Precies de juiste hoeveelheid eten en drinken in huis halen, kan best moeilijk zijn. Een weekplanner zorgt ervoor dat je nooit te veel of te weinig eten in huis haalt. In een weekplanner schrijf je op wat je de komende week gaat eten en welke producten je in huis moet halen. Via deze link kun je de weekplanner van Appeltje-eitje downloaden en uitprinten.

Vergelijk de supermarktprijzen

Wil je besparen op je boodschappen, dan is het goed om supermarktprijzen te vergelijken. Schrijf eerst op welke producten je vaak in huis haalt en bekijk vervolgens waar deze producten het goedkoopst zijn. Je kunt de supermarktfolders doornemen, maar je kunt ook online zoeken op ‘supermarktprijzen vergelijken’.

Wees kritisch op aanbiedingen

Aanbiedingen kunnen helpen om gezonder boodschappen te doen. Maar er zijn wel een aantal punten waar je rekening mee moet houden. Anders ben je misschien juist duurder uit! Ga na of je producten ook echt nodig hebt en koop geen producten zoals frisdrank, snoep en chips. Let er ook op dat je niet per ongeluk juist een duurder product koopt. En controleer altijd of de kortingen op je kassabon daadwerkelijk verrekend zijn. 

Koop producten op de markt

Op de markt zijn producten aan het einde van de dag goedkoper dan aan het begin van de dag. Brood, groente of fruit die de marktkooplui niet meer mee terug willen nemen, omdat het anders niet meer vers is, kun jij thuis prima klaarmaken of invriezen. Koop net als in de supermarkt alleen de producten die je echt nodig hebt. Anders is het alsnog zonde van je geld.

Koop groot in

Het kan voordelig zijn om groots in te kopen. Kleinverpakkingen zijn in de supermarkt namelijk vaak duurder dan grootverpakkingen. Omdat je met grootverpakkingen waarschijnlijk meer koopt dan je die dag of week nodig hebt, is het handig om te kiezen voor lang houdbare producten zoals pasta of rijst. Dit soort producten bederven minder snel dan bijvoorbeeld, vis, vlees of verse groente en fruit.

Kijk goed naar de houdbaarheid

Kijk altijd goed naar de houdbaarheidsdatum van een product. Bederfelijke producten met een 'te gebruiken tot' – datum (TGT) kun je beter niet meer opeten of drinken na de datum. Maar producten met een 'ten minste houdbaar tot' – datum (THT) kun je vaak nog wel veilig eten na de datum. Kijk, ruik en proef of een product nog goed is, voordat je het weggooit. 

Kies voor budgetrecepten

De ene maaltijd is goedkoper dan de andere. Dit heeft te maken met de ingredienten die je kiest voor het recept. Wij hebben meerdere budgetrecepten gemaakt die niet alleen goedkoop, maar ook nog eens heel gezond zijn.

Bekijk de onderste schappen

In de onderste schappen vind je vaak de voordeligste producten. Onderin liggen misschien de minder bekende merken, maar de producten smaken vaak net zo goed als A-merken en zijn dus nog goedkoper ook.

Koop diepvriesgroenten in plaats van verse groenten

Diepvriesgroenten zijn vaak goedkoper dan verse groenten, maar ze zijn net zo gezond en van prima kwaliteit. Dit geldt ook vaak voor fruit en vis uit diepvries en voor groenten in pot of blik. Let er wel op dat deze groenten in pot of blik geen toegevoegd suiker of zout bevatten.

Kook op maat

Als je precies genoeg kookt, hoef je niks weg te gooien. Door op maat te koken ga je voedselverspilling tegen en hoef je minder vaak nieuwe producten in huis te halen. Voor het afmeten van de juiste porties kun je een kopje, maatbeker of keukenweegschaal gebruiken. Maar wat is een goede portie voor volwassenen?

  • Voor aardappelen kun je ongekookt 280 tot 350 gram per persoon aanhouden. Dit is bereid gelijk aan 4 of 5 middelgrote aardappelen.
  • Voor ongekookte rijst en couscous geldt 75 tot 100 gram per persoon. Dit is bereid gelijk aan 4 of 5 opscheplepels.
  • En voor ongekookte spaghetti, pasta en macaroni geldt 100 tot 125 gram per persoon. Dit is bereid gelijk aan 4 of 5 opscheplepels.

Bewaar je eten op de juiste manier

Producten blijven langer houdbaar als je ze op de juiste plek en temperatuur bewaart. Zo hoef je minder eten weg te gooien en dus hoef je minder vaak boodschappen te doen. Sommige soorten groenten en fruit blijven langer goed in de groentenla in de koelkast. Terwijl andere soorten juist beter buiten de koelkast bewaard kunnen blijven. In de bewaarwijzer van het Voedingscentrum kun je zien waar en hoe lang je een product het beste kunt bewaren.

Kook met restjes

Soms heb je een kwart komkommer, een portie pasta of een stuk vlees over na het koken. Dit zijn restjes waar je nog prima een lekkere gezonde maaltijd mee kunt maken. Zo kun je van je overgebleven groenterestjes een heerlijke frittata maken. Heb je een portie pasta over? Dan kun je een lekkere pastasalade maken.

Gezond en goedkoop - Appeltje-eitje!

Wil je graag gezond en goedkoop eten en kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Meld je aan voor Appeltje-eitje en ontvang lekkere recepten en handige tips.

Wil je graag gezond en goedkoop eten en kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Meld je aan voor Appeltje-eitje en ontvang lekkere recepten en handige tips.

Gezond en goedkoop - Appeltje-eitje!

Wil je graag gezond en goedkoop eten en kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Meld je aan voor Appeltje-eitje en ontvang lekkere recepten en handige tips.

Wil je graag gezond en goedkoop eten en kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Meld je aan voor Appeltje-eitje en ontvang lekkere recepten en handige tips.

Foto: SeventyFour / Shutterstock.com