24 NOV 2017

De Nederlandse vereniging van Frisdranken, Water en Sappen (FWS) heeft afgelopen maand de consumptiecijfers van 2016 bekend gemaakt. Daarin is te zien dat de frisdrankconsumptie daalt en we vaker mineraalwater drinken. Een positieve ontwikkeling vindt het FWS maar het Diabetes Fonds is kritisch over die cijfers.

Nederland is echt een frisdrankland. Bij ons zijn frisdranken na koffie sinds jaar en dag de meest gedronken alcoholvrije drank. Volgens het FWS dronk de Nederlander in 2016 gemiddeld 86,4 liter fris per persoon per jaar. Hanneke Dessing, directeur van het Diabetes Fonds, vindt het zorgelijk dat daarbij de verdeling tussen de zoete 'regular' frisdranken en de suikerarme en suikervrije 'light' varianten al sinds 2012 gelijk is gebleven. Dessing: "En dat terwijl de FWS in het Akkoord Verbetering Productsamenstelling de afspraak heeft gemaakt om de verkoop van energiearme frisdranken te verhogen en de verkoop van energierijke frisdranken te verlagen."

Doel van die afspraken is om de calorieën per 100 milliliter verkochte drank met 10% verlaagd te hebben in 2020. Dessing: "Maar wat we zien is dat zo'n 70% van de omzet al sinds 2012 uit suikerhoudend fris bestaat. Maar 30% kiest voor de light alternatieven. Opvallend, want er worden steeds meer soorten light frisdrank op de markt gebracht. Frisdrankfabrikanten en retailers doen blijkbaar nog steeds te weinig om de verkoop van light en suikervrije dranken te stimuleren. Op deze manier krijgen mensen onnodig veel suiker via dranken binnen, wat zorgt voor overgewicht en een toename van mensen met diabetes type 2."

Dessing ziet ook positieve kanten aan de cijfers: "De consument gaat duidelijk bewuster om met suikerrijke dranken. De verkoop van water uit de fles stijgt al enkele jaren, gemiddeld drinken we nu zo'n 26 liter per persoon per jaar. Ook mineraal- en bronwaters waaraan fruitaroma's worden toegevoegd, zitten in de lift. In vijf jaar tijd is de consumptie hiervan bijna met 30% gestegen. Het is nu zaak voor industrie en supermarkten om die trend door te zetten en te zorgen dat consumenten nóg vaker kiezen voor light en suikervrij fris."