13 OKT. 2020

Superlijst Gezondheid laat zien dat alle supermarkten meer moeten doen om gezond voedsel de makkelijkste keuze te maken.

'Superlijst Gezondheid' is de eerste ranglijst die vergelijkt wat acht Nederlandse supermarkten doen om hun klanten te ondersteunen bij het kiezen voor gezond eten en drinken. Lidl, Dirk, Coop en Ekoplaza lopen hierbij voorop; Albert Heijn, Jumbo, Aldi en Plus zijn minder ver. Het rapport laat zien dat er grote verschillen zijn tussen de supermarktketens, ongeacht hun formule of marktaandeel. Over de gehele linie stimuleren supermarkten gezonde voeding nog te weinig en is er voor de hele sector nog veel te verbeteren:

  • 82% van de folderaanbiedingen zijn ongezond;
  • Zeven van de acht onderzochte supermarkten stimuleren ongezonde impulsaankopen door bij de kassa ongezonde producten aan te bieden;
  • Supermarkten geven geen inzicht in de mate waarin ze de afspraken uit het Preventieakkoord nakomen en laten niet zien in welke mate zij bijdragen aan de keuze voor gezond voedsel.

Deze conclusies blijken uit het vandaag gepubliceerde onderzoek dat is geïnitieerd en uitgevoerd door onderzoeksstichting Questionmark, in samenwerking met het Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting, verenigd in de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie.

Grote invloed supermarkten op voedingspatroon

Ongezonde voeding is op dit moment na roken, de belangrijkste vermijdbare oorzaak van sterfte en verloren gezonde levensjaren. Questionmark en de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie willen dat gezonde voeding de norm wordt.

Charlotte Linnebank, directeur Questionmark: “Het is cruciaal dat mensen beter geholpen worden om gezond te eten. 70 procent van ons dagelijks voedsel komt uit de supermarkt. Zij hebben grote invloed op de keuzes die mensen maken bij het boodschappen doen en kunnen dit inzetten om te helpen gezond te eten. Superlijst biedt supermarkten hiervoor de handvatten.”

Supermarkten komen hun afspraken niet na

In het Preventieakkoord Overgewicht (2018) hebben supermarkten toezeggingen gedaan op de Schijf van Vijf, maar Superlijst Gezondheid toont aan dat supermarkten te weinig doen om hun klanten gezond te laten eten. Echte pijnpunten, zoals kindermarketing van ongezonde producten, worden niet krachtig geadresseerd. In sommige productgroepen, bijvoorbeeld voor droge broodproducten (beschuit, crackers) zijn ongeacht de supermarkt, nauwelijks gezonde varianten te vinden.

Carolien Martens, woordvoerster namens de Alliantie: 'Om jaarlijks te kunnen bijsturen en eventueel extra maatregelen te kunnen nemen, hechten wij veel waarde aan monitoring op basis van meetbare data over doelen. De Superlijst Gezondheid zien wij als een nulmeting die inzichtelijk maakt dat er voor iedere supermarkt enorme verbetermogelijkheden en kansen liggen op het assortiment en de Schijf van Vijf om daadwerkelijk een gezonde supermarkt te worden.'

De Alliantie roept supermarkten op om meer actie te ondernemen en zich aan de eigen beloftes te houden. Martens: 'Er ligt voor de hele branche een grote kans om op korte termijn een grotere bijdrage te leveren zodat een gezonde generatie kinderen en jongeren opgroeit in een samenleving waarin gezonde voeding daadwerkelijk de norm is.'

Ranglijst supermarkten voorlopers, middenmoot en achterblijvers gezond

Op basis van de onderzoeksbevindingen en een vooraf vastgelegde weging is een ranglijst van supermarkten samengesteld. De ranglijst laat zien welke supermarkten tot de voorlopers, middenmoot en achterblijvers behoren in de mate waarin zij hun klanten helpen kiezen voor gezond.

De Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie

De Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie ambieert dat in 2040 de Nederlandse jeugd een gezond voedingspatroon heeft. Door de omgeving nú gezonder te maken met een ruim aanbod van gezonde voeding, zorgen we er samen voor dat straks in 2040 ieder kind in Nederland een gezond voedingspatroon heeft. Zo kunnen we ervoor zorgen dat in 2040 de Nederlandse jeugd de gezondste jeugd ter wereld is. De Alliantie is opgericht door Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting, in samenwerking met Gemeente Amsterdam, JOGG en UNICEF Nederland.

Samen met nog zestien andere gezondheidsfondsen investeren wij via het meerjarenprogramma Gezonde Generatie in de gezondheid van toekomstige generaties. De ambitie is dat de Nederlandse jeugd in 2040 de gezondste is ter wereld.
www.gezondegeneratie.nl/alliantievoeding

Meer informatie?

Neem direct contact op met Lara Schreuder, PR specialist (06) 5510 6395

Neem direct contact op met Lara Schreuder, PR specialist (06) 5510 6395