'We willen duurzame gedrags­verandering bij mede­werkers'

Investeren in gezonde medewerkers en een gezonde werkvloer. En samen met andere bedrijven kennis en ervaring uitwisselen. Dat is waarom CSU, Tzorg en Zizo (onderdelen van Total Care B.V.) zich hebben aangesloten bij de Gezonde Businessclub. Dit is een initiatief van het Diabetes Fonds om samen met partners te werken aan een gezonder Nederland. Karola Hooijer, HR Expert Duurzame Inzetbaarheid, vertelt over de samenwerking.

Waar staan jullie voor?

Total Care bestaat uit CSU, Tzorg en Zizo. Alle drie de bedrijven houden zich bezig met schoonmaak. CSU is een schoonmaakbedrijf dat landelijk opereert in allerlei sectoren zoals zorg, onderwijs en kantoren. Tzorg ondersteunt mensen achter de voordeur met huishoudelijke taken en individuele begeleiding. En Zizo doet dé schoonmaak bij mensen thuis. Ze bedienen particulieren die schoonmaak afnemen voor zichzelf of een ander (mantelzorg), en private instellingen die extra ondersteuning bieden aan mensen die dat tijdelijk of permanent nodig hebben.

Wat is jullie missie en ambitie ten aanzien van gezondheid?

We willen een positieve kettingreactie op gang brengen op het gebied van gezondheid. Dit doen we door te investeren in de gezondheid van onze medewerkers. Een tevreden en gezonde medewerker draagt bij aan het welzijn van onze klanten en cliënten, waardoor we een positieve kettingreactie creëren. Onze medewerkers zijn essentieel voor het functioneren van onze bedrijven; zonder hen zouden we niet kunnen bestaan. Daarom richten we ons op de persoon achter de medewerker en blijven we investeren in vitaliteit, gezondheid, opleidingen, loopbaanontwikkeling en mobiliteit.

Hoe willen jullie bijdragen aan gezondere werknemers en een gezonder Nederland? 

Met het duurzame inzetbaarheidsprogramma ‘Fris in je werk’ dat we tien jaar geleden zijn gestart. We bieden onder meer het volgende aan: mentale ondersteuning, budget coaching, gratis sporten en opleidingen. Het uitgangspunt is dat het programma laagdrempelig is voor onze medewerkers. Alle medewerkers mogen hier gebruik van maken. Uiteindelijk is het doel duurzame gedragsverandering waar ze in de toekomst ook iets aan hebben.

Wat zijn jullie uitdagingen en toekomstplannen?

Het is best lastig om al onze medewerkers te bereiken. Als landelijke organisatie met bijna 28.000 medewerkers kunnen we niet iedereen bij elkaar roepen in de kantine om iets te vertellen. Hoe zorgen we er dan voor dat al onze medewerkers op de hoogte zijn van onze boodschap? We maken hiervoor gebruik van ambassadeurs, bijvoorbeeld collega's die gezonde tips geven via een leuke video. We merken dat de boodschap beter overkomt als een directe collega er enthousiast over is. Hierdoor ontstaat draagvlak en wordt duurzame gedragsverandering bij medewerkers gestimuleerd.

Waarom zijn jullie aangesloten bij de Gezonde Businessclub?

We zijn benieuwd hoe andere organisaties naar gezondheid op de werkvloer kijken en willen van hen leren. Ook delen we graag onze ervaringen. Daarnaast streven we ernaar de kennis van onze medewerkers over gezond eten te vergroten, hen te enthousiasmeren voor een gezonde leefstijl en gebruik te maken van de expertise van het Diabetes Fonds. Zo kunnen we onze medewerkers nog meer handvatten bieden om aan de slag te gaan met hun gezondheid.