Koolhydraatarme spaghetti van rode biet en wortel

Koolhydraatarm eten kan zo zijn voordelen hebben. Zo kan het een positief effect hebben op je bloedsuikerwaarden. Ook kan het helpen als je wat overtollige kilo’s wilt kwijtraken. 

En daarom...

Hebben we vijf heerlijke, koolhydraatarme gerechten voor je gemaakt. Vanaf maandag 2 april plaatsen we op deze pagina iedere dag een nieuw koolhydraatarm recept. 

Nog een aantal leuke weetjes over koolhydraten:

  • Suikers, zetmeel en vezels zijn vormen van koolhydraten. 
  • Koolhydraten worden in je darmen afgebroken tot glucose. Dat komt in je bloed als bloedsuiker en dient als noodzakelijke brandstof voor je lichaam.
  • Alle koolhydraten verhogen ons bloedsuikergehalte, maar dat doen ze niet allemaal op dezelfde manier. Hoe langzamer je bloedsuiker stijgt, hoe beter. Want als je bloedsuiker vaak snel stijgt en daarna weer snel daalt, krijg je veel pieken in je suikerspiegel. En dat kan je risico op diabetes type 2 vergroten. Meer lezen: Wat is het verschil tussen snelle en langzame koolhydraten?
  • Vraag altijd begeleiding van een diëtist als je een koolhydraatbeperkt dieet wilt volgen.

Koolhydraatarme recepten

Kool­hydraat­arme koekjes

Kool­hydraat­arme koekjes
Kh2,2 g
Kcal112
Vet9,9 g
Recept

Spaghetti van rode biet en wortel

Spaghetti van rode biet en wortel
Kh23 g
Kcal537
Vet31,7 g
Recept

Lijnzaad­crackers

Lijnzaad­crackers
Kh1,8 g
Kcal70
Vet5,1 g
Recept

Griekse bloemkool­couscous

Griekse bloemkool­couscous
Kh12,6 g
Kcal299
Vet19 g
Recept

Hartige courgette­cake

Hartige courgette­cake
Kh2,2 g
Kcal115
Vet10,1 g
Recept

Wijzer over suiker

Heldere adviezen over koolhydraten, suiker, zoetstoffen, vetten, eiwitten en zout.