Boek 'Het Pioppi dieet'

Het leefstijlboek 'Het Pioppi dieet' bevat een leefstijlplan van 21 dagen waarmee je afvalt, je goed voelt en het risico op diabetes type 2 vermindert. Gebaseerd op de leefstijl van de inwoners in het gelijknamige Italiaanse plaatsje.

Korte samenvatting

In het piepkleine Italiaanse dorp Pioppi leven de mensen eenvoudig, maar ook lang en gezond. Er is geen sportschool, geen supermarkt. Het eten is er verrukkelijk en ze genieten elke avond van een glas wijn. Hierop is de Pioppi-levensstijl gebaseerd. Je hoeft geen "nee" te zeggen tegen lekker eten en je hoeft er ook geen uren voor te sporten. In drie weken zal het Pioppi-dieet je helpen om simpele, haalbare en blijvende veranderingen door te voeren in je eet-, slaap- en beweegpatroon.

Beoordeling van het Diabetes Fonds

Pluspunten:

  • De basis van het dieet is het Mediterrane voedingspatroon. Dit is een voedingspatroon waar wij als Diabetes Fonds achter staan en dat ook effectief is gebleken bij mensen met diabetes.
  • Er wordt geadviseerd veel groente, fruit en vis te eten en dat moedigen wij alleen maar aan.
  • Naast 'dieetregels' bevat het boek ook regels voor beweging, slaap en sociale contacten. Het is dus breder dan alleen het voedingspatroon, het boek kijkt naar de volledige leefstijl.

Kanttekening:

  • Binnen dit dieet geven ze geen advies over het soort en de hoeveelheid vlees. Hier zijn wel duidelijke richtlijnen voor, namelijk: kies bij voorkeur voor onbewerkt en mager vlees. Eet niet meer dan 500 gram vlees per week, waarvan maximaal 300 gram rood vlees.
  • Het boek beveelt aan om rode wijn te drinken. Het advies dat wij hierin hanteren is om géén alcohol te drinken, of in ieder geval niet meer dan 1 glas per dag (en ook niet iedere dag). Dit advies geldt voor zowel mannen als vrouwen. De mogelijke voordelen van alcohol wegen niet op tegen de nadelen voor de gezondheid.
  • In de recepten komen kokosvet en roomboter terug. Deze vetsoorten hebben een hoog gehalte aan verzadigd vet. Dit zorgt voor een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Kies liever voor een bereidingsvet met meer onverzadigde vetten zoals olijfolie of margarine. Dat is een stuk gezonder.
  • Er zijn geen wetenschappelijke studies gedaan naar de gezondheidseffecten en gevolgen van het Pioppi-dieet op de lange termijn.

Geschikt voor mensen met diabetes?

Het dieet bevat onderdelen waarvan wetenschappelijk bewezen is dat dit geen gunstige gezondheidseffecten heeft. Aangezien mensen met diabetes al verhoogde risico's hebben op onder andere hart- en vaatziekten is het juist extra belangrijk om hierop te letten. Het Pioppi dieet is dus geen dieet of voedingspatroon dat wij als Diabetes Fonds toejuichen.

Het Pioppi dieet heeft veel weg van de Mediterrane keuken, wat wél een gezond voedingspatroon is voor mensen met diabetes. Dit voedingspatroon bestaat uit veel groenten, fruit, peulvruchten, volkoren graanproducten, gezonde vetten (onverzadigd) en weinig vlees.

Ook een koolhydraatbeperking kan een gezond voedingspatroon zijn bij mensen met diabetes. Het heeft op korte termijn gunstige effecten op de bloedsuikerspiegel. Op lange termijn zijn de effecten van een koolhydraatarm dieet nog onbekend en daarnaar is meer onderzoek nodig.

Altijd in overleg met arts en diëtist

Wil je je voeding veranderen of minder koolhydraten eten? Doe dat dan altijd in overleg met je arts en vraag begeleiding van een diëtist. Je arts kan indien nodig je medicatie aanpassen. Een diëtist let erop of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt en helpt je om op de lange termijn een gezond voedingspatroon vol te houden.

Verschenen in: oktober 2018
Auteurs: Aseem Malhotra, Donal O'Neill
Uitgever: Karakter Uitgevers B.V.
Thema's: 21 dagen dieetboek
Aantal pagina's: 364
ISBN: 9789045216126
Prijs: € 16,99

Lekker en gezond eten

In heldere taal alle adviezen en tips over eten overzichtelijk op een rij.