7 MRT. 2017

Een uitgebreide campagne tegen suikerhoudende dranken in de Verenigde Staten heeft de verkoop hiervan sterk verminderd, blijkt uit onderzoek.

In een county (gebied) in de Amerikaanse staat Maryland is een grote campagne gehouden. Consumenten kregen het advies om minder suikerhoudende dranken te drinken. Uit onderzoek van wetenschappers uit Maryland blijkt dat de verkoop van frisdranken in dat gebied door de campagne verminderde met 20%, van vruchtensappen werd ook ruim 15% minder verkocht.

Breed opgezet

Tijdens de campagne kregen consumenten op allerlei manieren het advies om minder suikerhoudende dranken te drinken: via mailings, sociale media, advertenties op televisie en op billboards, maar ook via scholen, kinderopvanginstellingen, artsen en tandartsen, sportclubs en maatschappelijke verenigingen. De campagne was opgezet vanuit de county, de lokale overheid.

Duidelijk verschil

De onderzoekers bekeken de verkoopcijfers van suikerhoudende dranken in supermarkten voor, tijdens en na de uitgebreide drie jaar durende campagne. De verkoopcijfers van 15 supermarkten in Maryland vergeleken ze met 17 vergelijkbare supermarkten in een aangrenzende staat waar geen campagne werd gevoerd.

In het campagnegebied werden duidelijk minder suikerhoudende dranken verkocht. In de aangrenzende staat bleven de verkoopcijfers gelijk. In de verkoop van sport- en light frisdranken was geen verschil te zien, wel waren de verkoopcijfers in beide staten iets gedaald.

Campagne effectief

Uit het onderzoek blijkt dus dat de uitgebreide campagne effectief is geweest in het verlagen van de verkoop van suikerhoudende dranken. Of mensen hierdoor in totaal minder suiker binnen hebben gekregen kan niet gezegd worden, omdat alleen de verkoopcijfers van suikerhoudende dranken zijn bekeken. De onderzoekers concluderen dat de campagne als voorbeeld kan dienen voor anderen om de consumptie van suikerhoudende dranken te verminderen.

Minder suiker-campagne Diabetes Fonds

Het Diabetes Fonds zet zich samen met partners in voor een gezondere omgeving om de inname van suiker te verminderen. De onderzochte campagne kan dienen als voorbeeld voor soortgelijke campagnes in Nederland.

Bron: Schwartz MB, et al. Association of a Community Campaign for Better Beverage Choices With Beverage Purchases From Supermarkets, 6 maart 2017