11 JUN 2018

Het Diabetes Fonds geeft vandaag het startsein voor Het Nieuwe Zoet, een beweging van vernieuwende partijen die graag gezamenlijk willen zorgen voor minder suiker en gezonde voeding.

De officiële bekendmaking van Het Nieuwe Zoet vindt plaats in Zaandam, waar het Diabetes Fonds vanmiddag samen met verschillende partijen uit de voedingsindustrie op zoek gaat naar oplossingen om sneller te zorgen voor minder suiker in voedingsmiddelen.

Samen de gezonde keuze makkelijk maken

“Met Het Nieuwe Zoet willen we de gezonde keuze makkelijk maken”, aldus Hanneke Dessing, directeur van het Diabetes Fonds. “We gaan voor een betere keuze die mogelijk is met een groter aanbod van suikervrij en suikerarm, door verbeterde productsamenstelling én met gezonde schappen.”

Dat een gezonder productaanbod hard nodig is, blijkt uit recente berekeningen van het RIVM. De cijfers tonen aan dat de voedingsindustrie te weinig doet om de suikerinname van de Nederlandse consument terug te dringen. Het Akkoord Verbetering Productsamenstelling heeft volgens het RIVM nauwelijks effect op de suikerconsumptie.

Overgewicht en diabetes type 2

Mede door de passieve houding van de voedingsindustrie heeft inmiddels de helft van de volwassenen in Nederland overgewicht. Mensen met overgewicht hebben een verhoogd risico op diabetes type 2. Meer dan 1 miljoen Nederlanders hebben inmiddels deze vorm van diabetes en dit aantal groeit met 1.000 mensen per week.

“Overgewicht en diabetes type 2 zijn maatschappelijke problemen waarvan we allemaal weten dat het voor een belangrijk deel aan de samenstelling van onze voeding ligt. Met Het Nieuwe Zoet zoeken we gezamenlijk naar oplossingen en gaan we in sneltreinvaart naar een toekomst met minimaal 30% minder suiker. Producenten, wetenschappers, gevestigde retailers, kleine startups: als activator en verbinder nodigen we iedereen uit om zich aan te sluiten bij onze beweging”, aldus Dessing.

Albert Heijn eerste deelnemer

Albert Heijn is de eerste organisatie die zich aansluit bij Het Nieuwe Zoet. De supermarktketen onderschrijft de doelen van het Diabetes Fonds als het gaat om suikerreductie en het gezonder maken van de omgeving. Zo voerde het in 2017 een suikerreductie door in het frisdrankschap. Ook aan de huismerksiropen wordt dertig procent minder suiker toegevoegd.

Dessing: “Graag nemen we samen met Albert Heijn het voortouw met de overtuiging dat steeds meer partijen zullen aanhaken om deze beweging vorm te geven. Op termijn betrekken we natuurlijk ook de consument bij Het Nieuwe Zoet.”

Meer weten over suiker?

Wil je meer weten over suiker en wat het met je lichaam doet? Wil je graag gezonder leven of wat kilo's kwijtraken? Download hieronder onze gratis brochure 'Wijzer over...' met heldere informatie over onder andere suiker, koolhydraten en vet.