Healthy Sisters Najima en Rachida

Na jarenlang diëten zijn de ‘Healthy Sisters’ het zat. Afvallen lukt niet, laat staan de kilo’s blijvend kwijt te raken. Najima en Rachida gooien het roer om en gaan de strijd aan met overgewicht. Met hun healthy lifestyle blog inspireren, motiveren en adviseren de twee Nederlands-Marokkaanse zussen volgers uit verschillende culturen op het gebied van eten, diëten, sporten en tradities.

Op welk moment ging voor jullie de knop om en is de route naar een gezonder leven voor jullie gestart?

Rachida: 'Ik voelde me ongelukkig, lui en zelfs een beetje levenloos. En dat als jonge moeder. Het sponsoren van sportscholen en het eeuwige diëten zag ik niet meer zitten. Ik schreef me in voor een hardloopgroep en dat voelde als liefde op het eerste gezicht. De trainingen waren afzien, maar het resultaat was het meer dan waard. Niet alleen de kilo’s vlogen eraf, ook zat ik een stuk lekkerder in mijn vel en kreeg ik meer energie.'

Najima: 'Al vanaf jonge leeftijd worstel ik met gewicht. Ik stond altijd 1-0 achter ten opzichte van mijn leeftijdsgenootjes en was altijd dat ene meisje dat als laatste werd gekozen met gym. Ik keek vol bewondering naar hoe Rachida naast haar beweeggedrag ook haar eetpatroon veranderde. We aten regelmatig samen op de bank zakken chips en pakken koekjes leeg. Uit verveling, uit emotie of gewoon voor de gezelligheid. Dat is nu verleden tijd. Ik startte met een opleiding tot Voedingscoach, groeide op alle vlakken en kreeg uiteindelijk weer zelfvertrouwen.'

Wat is de kracht van Healthy Sisters?

Rachida: 'Op Instagram vliegen de slanke fitgirls, groene smoothies en sixpacks je om de oren. Wij laten de realiteit zien en inspireren, motiveren en adviseren onze volgers vanuit onze eigen kennis en ervaring. Daar ligt onze kracht. Bovendien zorgen we voor herkenning onder een grote doelgroep met verschillende (eet)culturen. Veel onderwerpen waren niet bespreekbaar. Zoete Marokkaanse thee zonder suiker? Dat bestaat helemaal niet in onze cultuur. Dat soort dingen willen we juist bespreekbaar maken.'

Najima: 'Gelukkig hebben we al een deel van dit soort taboes kunnen doorbreken. Op social media lijkt het misschien allemaal makkelijk, maar gezond leven is niet altijd zo rooskleurig als het lijkt. Daarom geven we aan onze volgers mee dat het menselijk is om helemaal uitgeput, bezweet of buiten adem te zijn na een zware training. Ook wij eten nog steeds af en toe een frietje. Het gaat erom dat je kleine stapjes vooruit zet, leert van je fouten en jezelf uiteindelijk weer herpakt. Je goed voelen dankzij een gezonde leefstijl, dát is waar het bij onze aanpak om draait.'

Wat zijn de uitdagingen binnen jullie eetcultuur?

Najima: 'Eten is alles in onze cultuur. Het staat voor gastvrijheid, saamhorigheid en verbinding. Wat voller zijn zorgt voor aanzien. Onze familie was daarom in het begin erg sceptisch over onze nieuwe, gezonde leefstijl. Mijn moeder vroeg zich af wat wij onszelf aandeden. ‘Hoezo eet je gras in plaats van een tajine? Hoezo ga je hardlopen in de regen?’. Toen wij uitlegden wat gezonde voeding, minder suiker en meer beweging met je doet, kregen we meer begrip.'

Inmiddels speelt gezond leven een grote rol in jullie hele familie. Hoe komt dat?

Rachida: 'Overgewicht is erg, maar de gevolgen daarvan zijn nog veel erger. Onze vader is onze grootste inspiratie. Hij heeft diabetes type 2 en leeft enorm beperkt door de ‘sluipmoordenaar’. Zijn tenen zijn geamputeerd, zijn zicht is slechter en hij kan niet meer zonder begeleiding naar buiten. Onwijs heftig. Het ontbrak hem aan kennis en begeleiding. Op het gebied van gezond leven valt nog veel winst te halen in onze cultuur.'

Hoe gaan jullie hiermee om?

Najima: 'We willen onze volgers helpen gezonder te leven. Onze vader zei ooit: Bestond er vroeger in onze eetcultuur maar zoiets als de Healthy Sisters, dan was mijn leven een stuk beter geweest. Dat is toch wel het mooiste compliment dat we ooit hebben gekregen.'

Rachida: 'Tijdens de Ramadan en het Suikerfeest gaat er zoveel mis in onze cultuur. Voor veel mensen voelt het als een extra lange versie van Kerst. Zij geven zichzelf de hele maand vrij spel. Veel suiker, lege koolhydraten en ongezonde vetten spelen de hoofdrol. De lange dagen houd je op deze ongezonde manier nooit vol. Daarom toveren we de Healthy Sisters tijdens deze periode om in de Fasting Sisters. Onze blog staat dan geheel in het teken van gezonde recepten en handige tips voor tijdens de Ramadan en het Suikerfeest. We merken dat onze volgers, net zoals wij, veel hebben aan de 80/20-regel. We eten zoveel mogelijk gezond, afgewisseld met af en toe wat lekkers. Bijvoorbeeld in het weekend.'

Wat maakt volgens jullie de gezonde keuze makkelijker?

Najima: 'Op dit moment worden we overal omringd door zoete verleidingen. Bij (tank)stations zijn ongezonde tussendoortjes goedkoper dan een stuk fruit, in kantines zijn er bijna geen goedkope gezonde opties te vinden en in het ziekenhuis geven ze nog steeds suiker bij de yoghurt. Overheid en supermarkten kunnen nog een hoop stappen zetten om de omgeving gezonder te maken.'

Doen jullie dit jaar mee aan de Nationale Suiker Challenge?

Rachida: 'Zeker! Wij gaan voor een gezonde toekomst met minder suiker. Daarom doen wij mee met de Nationale Suiker Challenge. Tijdens deze week delen we concrete tips en tricks op onze kanalen en motiveren we onze volgers om mee te doen.'

Wat is jullie droom of wens voor de toekomst?

Rachida: 'We willen in de toekomst nog meer inspireren, motiveren en bewustwording creëren. We hebben al een paar taboes doorbroken in onze eetcultuur, maar hopen nog meer stappen te maken. De mooie aspecten van onze eetcultuur, zoals samenhorigheid en verbinding, willen we hierbij in ere te houden.'

Wat kunnen we zelf doen om toegevoegde suikers te vermijden?

Najima: 'Een gezondere leefstijl begint natuurlijk bij jezelf. Vermijd om te beginnen alle zichtbare suikers, zoals suikerklontjes in je thee of suiker in je yoghurt, dat scheelt al veel. Daarnaast hebben we een handig ezelsbruggetje voor alle verschillende schuilnamen voor suiker: alles wat eindigt op -ose, is uit den boze. Meal preppen werkt voor ons erg goed. Een kant-en-klare maaltijd lijkt misschien handig, maar ze zijn vaak erg ongezond en duur. Door zelf eten voor te bereiden en mee te nemen bespaar je geld én vermijd je een hoop toegevoegde suikers. Een win-winsituatie dus. Maak bijvoorbeeld bananenbrood en vries de plakjes in zodat je elke dag een vers stukje mee kan nemen voor onderweg. Of neem wat nootjes, fruit of snoepgroente mee. Wij kunnen inmiddels niet meer zonder wortels, komkommer en amandelen. Ook de snoeptomaatjes gaan overal mee naartoe.'

Doe mee met de Nationale Suiker Challenge

Schrijf je gratis in en ontvang direct inspiratie om lekker en gezond te leven zonder toegevoegde suikers.

Schrijf je gratis in en ontvang direct inspiratie om lekker en gezond te leven zonder toegevoegde suikers.

Doe mee met de Nationale Suiker Challenge

Schrijf je gratis in en ontvang direct inspiratie om lekker en gezond te leven zonder toegevoegde suikers.

Schrijf je gratis in en ontvang direct inspiratie om lekker en gezond te leven zonder toegevoegde suikers.

Foto: Healthy Sisters