Suiker in yoghurt

Yoghurt bevat van nature lactose, ook wel melksuiker genoemd. Aan sommige soorten yoghurt wordt door de fabrikant suiker toegevoegd, zoals vanilleyoghurt. Daarom maken we onderscheid tussen gezoete en ongezoete yoghurt.

Gezoete en ongezoete yoghurt

Aan gezoete yoghurt zijn suikers toegevoegd. Vanilleyoghurt is een bekend voorbeeld, maar ook yoghurt met een vruchtensmaak valt onder deze categorie. Ongezoete yoghurt bevat enkel suiker die van nature aanwezig is. Denk aan magere of halvolle yoghurt (naturel).

Leestip: Suiker in je toetje: hoe zoet is jouw dessert?

Hoeveelheid suiker verschilt per soort

Een bakje magere aardbeienyoghurt van 150 gram bevat meer dan 4 suikerklontjes. Ter vergelijking: in een bakje magere naturel yoghurt zit van nature 1 suikerklontje. De hoeveelheid suiker per soort yoghurt verschilt dus, zoals je kunt zien in onderstaande tabel.

Soort yoghurt Suiker per 100 gram
Volle yoghurt 3,4 gram 
Halfvolle yoghurt 4,3 gram 
Magere yoghurt  4 gram 
Vanilleyoghurt, halfvol 12 gram
Aardbeienyoghurt, mager 11 gram 

Bron: NEVO-online versie 2016/5.0, RIVM, Bitlhoven

Andere soorten yoghurt

Naast de bovengenoemde soorten yoghurt kun je in de meeste supermarkten ook Bulgaarse, Griekse en Turkse yoghurt en kefir krijgen. Kefir is een koolzuurhoudende, licht alcoholische drank waaraan naast melkzuurbacteriën ook gisten worden toegevoegd.

Soort yoghurt Suiker per 100 gram
Yoghurt Bulgaarse stijl 5 gram
Yoghurt Griekse stijl 6 gram
Yoghurt Turkse stijl 4 gram
Kefir 5 gram

Suiker in drinkyoghurt

Ook drinkyoghurt bevat van nature aanwezige suikers. Er wordt vaak extra suiker aan toegevoegd, ook aan drinkyoghurts die bedoeld zijn voor kinderen. Denk aan de bekende yoghurtdranken met een vruchtensmaak als aardbei, framboos of perzik. Een literpak drinkyoghurt met frambozensmaak bevat maar liefst 120 gram suiker. Per glas van 250 ml zijn dit bijna 8 suikerklontjes!

Leestip: Hoeveel suiker mag ik per dag?

Yoghurt en diabetes type 2

Door ongezoete yoghurt te eten verklein je de kans op diabetes type 2. Onderzoek toont aan dat het gebruik van 60 of meer gram yoghurt per dag samenhangt met een ongeveer 15% lager risico op diabetes type 2 ten opzichte van minder dan 10 gram per dag. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat het eten en drinken van melkproducten het risico op darmkanker verlaagt.

Meer weten over suiker in voeding?

Wil je meer informatie over suiker in je eten en drinken? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand een lekker minder-suiker-recept en tips over hoe je suiker kunt herkennen en vervangen.