Shutterstock

Wil je tijdens de feestdagen op je gezondheid letten, maar ook lekker genieten? Hieronder staan een aantal tips voor gezond gourmetten.

Vlees en vis

  • Kies voor mager vlees (biefstuk, runderbak- en braadlappen, rundertartaar, entrecote, kipfilet, hamlap, ribkarbonade, varkensfilet, varkensfricandeau, varkenshaas, varkenslap).
  • Als je voor rood vlees kiest, ga dan voor onbewerkt vlees (dus geen gehakt).
  • Denk ook eens aan vis (witte vis, zalm, garnalen) of vegastukjes zoals tofu, tempeh, quorn en valess.

Groente

  • In gourmetpannetjes kun je ook groenten bakken. Bijne alle groenten zijn geschikt: courgette, broccoli, paprika, boontjes, aubergine.
  • Word je ongeduldig als je moet wachten tot je vlees gaar is? Zet dan een aantal snackgroenten op tafel, zoals komkommer, worteltjes, bleekselderij en kleine tomaatjes. Lekker om te dippen in hummus of tzatziki.

Sauzen

  • Pas op met sauzen. Deze bevatten meestal onnodig veel suiker, vet en energie. Wil je toch een saus, kies dan voor een rode variant zoals salsa.
  • Of nog beter, maak zelf een sausje! Je kunt bijvoorbeeld je eigen tzatziki maken van griekse yoghurt, komkommer, olijfolie, knoflook, munt en citroensap.

Brood

  • Kies voor volkoren of meergranenbrood.
  • Wacht met het afbakken tot iedereen al aan tafel zit en het gourmetstel aanstaat. Op die manier voorkom je dat het brood al op is voordat je bent begonnen.
  • Je kunt er ook voor kiezen iedereen zijn eigen broodje of pistoletje te geven. Dit voorkomt dat er meer brood wordt gegeten dan nodig is.

Bakken

  • De meeste gourmetstellen hoef je helemaal niet vol te gooien met boter of olie, omdat ze een anti-aanbaklaag hebben. Een klein drupje uitsmeren met een kwastje is vaak meer dan voldoende.

Salades

  • Maak een lekker grote salade met komkommer, tomaten, rode ui, paprika, peterselie, koriander, citroen en olijfolie.

Hier vind je een voorbeeld van een gezond gourmetmenu

Foto: Shutterstock

Lekker en gezond eten met diabetes

Met diabetes moet je altijd op je eten letten. Gelukkig kan gezond ook lekker zijn!