1 OKT. 2015

De gemeente Amsterdam zit vanaf vandaag in de alliantie Stop kindermarketing. De alliantie wil dat er een verbod komt op advertenties voor ongezonde voeding gericht op kinderen.

Eric van der Burg, wethouder zorg in Amsterdam: “Wat mij betreft maakt de voedingsindustrie nog te veel gebruik van de kwetsbaarheid van kinderen, met grote gevolgen voor hun gezondheid.”

Volgens de alliantie 'Stop kindermarketing ongezonde voeding' zouden marketingmethodes gericht op kinderen, zoals het gebruik van animatiefiguren, prijsvragen en spelletjes, alleen mogen worden gebruikt voor gezonde producten.

Amsterdamse aanpak

In Amsterdam hebben zo’n één op de vijf kinderen en jongeren last van overgewicht of obesitas. Daarom is de gemeente Amsterdam begonnen met het programma Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht. Het doel is dat alle Amsterdams kinderen in 2033 op een gezond gewicht zitten.

Door zich aan te sluiten bij de Alliantie wil Amsterdam bereiken dat kinderen gezonder gaan eten.

Overtredingen

Onlangs heeft de Alliantie een klacht ingediend tegen een tiental verschillende voedselbedrijven, waaronder Kellogg’s, Heinz, Unilever en Iglo. De Reclame Code Commissie, die oordeelt of er overtredingen zijn, heeft deze fabrikanten op de vingers getikt omdat zij de reclameregels voor kindermarketing hebben overtreden.

Leden van de alliantie

De alliantie ‘Stop kindermarketing ongezonde voeding’ bestaat onder meer uit de Consumentenbond, het Diabetes Fonds, Foodwatch Nederland, de Hartstichting en wetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam en Universiteit Maastricht.