Amsterdam wil geen kindermarketing bij sportevenementen
Goed nieuws; gemeente Amsterdam wil dat bij sportevenementen voor kinderen geen reclame meer wordt gemaakt voor ongezonde voeding. Ook bij gemeentelijke sporthallen en zwembaden verdwijnt reclame specifiek gericht op kinderen. In 2020 moeten alle sportevenementen voor kinderen vrij zijn van kindermarketing.
De gemeente Amsterdam wil dat uiterlijk in 2020 alle sportevenementen voor kinderen – of waar veel kinderen komen – ‘gezond’ zijn. Dat betekent dat Amsterdamse sportlocaties en -evenementen vanaf 2020 vrij moeten zijn van ongezonde kindermarketing. Wethouder Zorg en Sport, Eric van der Burg: “Sport heeft niets te maken met snoep, snacks en frisdrank. Kinderen hebben het recht te sporten en op te groeien in een gezonde omgeving.”
Gezonde alternatieven
De gemeente vindt dat er drinkwater beschikbaar moet zijn, en voldoende gezonde alternatieven voor ongezonde snacks en gaan daarvoor op zoek naar gezonde sponsors. Van der Burg: “We willen niet langer dat producenten van ongezonde producten hun naam aan jeugdsport in Amsterdam verbinden. In plaats daarvan roepen we producenten van gezonde producten en non-food op om onze evenementen te sponsoren. Daarnaast willen we andere gemeenten, met name de grote steden waar veel evenementen zijn, aanmoedigen om ons voorbeeld te volgen.”
Alliantie Stop Kindermarketing
Als eerste gemeente sloot Amsterdam zich vorig jaar aan bij de Alliantie Stop Kindermarketing waar ook het Diabetes Fonds aangesloten is. Het doel van de alliantie is om kinderen te beschermen tegen reclame van ongezonde voedingsmiddelen.“ Daar maakt de gemeente nu een mooie stap in door te vereisen dat Amsterdamse sportlocaties en -evenementen vanaf 2020 vrij moeten zijn van ongezonde kindermarketing.