23 JUN 2015

Bewegen is gezond voor iedereen met diabetes. Door bewegen krijg je meer controle over je bloedsuiker en het verkleint je kans op complicaties. Dit werd weer eens bevestigd in onderzoeken uit Duitsland en Amerika.

Onderzoekers in Duitsland bekeken 18.000 volwassenen met diabetes type 1. De mensen die het meeste bewogen, hadden de beste controle over hun bloedsuiker. Ook hadden ze de minste kans op complicaties van diabetes. Verder zorgde bewegen voor een lagere bloeddruk, een lager gewicht en minder vetten in het bloed.

Sporten

Ook bij mensen met diabetes type 2 werkte beweging goed. Amerikaans onderzoek zette zo’n 100 patiënten 9 maanden aan het sporten onder begeleiding. Met succes: de groep had na afloop een betere controle over hun bloedsuiker dan patiënten die niet hadden gesport. Ook was hun gewicht en middelomtrek afgenomen.

Wandelen en fietsen

Het Diabetes Fonds deed in 2012 onderzoek onder mensen met diabetes die trainden voor de Nijmeegse Vierdaagse en hem ook liepen. Hieruit kwam naar voren dat ook wandelen gezond is als je diabetes hebt. Fietsen is overigens ook heel goed, met of zonder diabetes, en daar zijn Nederlanders goed in! Dat bleek uit Nederlands onderzoek. Regelmatig fietsen voorkomt jaarlijks 11.000 vroegtijdige sterfgevallen in ons land.