25 JUN 2015

Voor je bloedsuikerspiegel na de maaltijd is het beter om eerst eiwitten en vet te eten, en na een pauze pas de koolhydraten. Dat ontdekten onderzoekers uit New York in een eerste, kleine proef.

Amerikaanse onderzoekers lieten 11 mensen met overgewicht en diabetes type 2 een maaltijd eten van brood (ciabatta), gebakken kipfilet, broccoli met boter, een salade van sla en tomaten met daarbij een glas sinaasappelsap. Hun bloedsuiker werd 4 keer gemeten rond de maaltijd.

Verschillende volgordes

Eerst aten de proefpersonen de maaltijd in deze volgorde: eerst de koolhydraten, dus het brood en de sap. Na 15 minuten aten ze de vetten en eiwit, dus de kip, broccoli met boter en salade. Een week later aten ze dezelfde maaltijd maar dan in een andere volgorde: eerst de kip, broccoli met boter en salade. Na 15 minuten aten ze pas het brood en de sap.

Eiwit en vet eerst

De onderzoekers zagen dat de proefpersonen een lagere bloedsuiker hadden na de maaltijd als ze eerst de vetten en eiwitten aten, en na 15 minuten pas de koolhydraten. Hun bloedsuiker was dan een half uur na de maaltijd 29 procent lager dan wanneer ze eerst de koolhydraten aten. Een uur na de maaltijd was hun bloedsuiker nog 37 procent lager en na anderhalf uur 17 procent lager.

Klein onderzoek

Ook al is dit maar een klein onderzoek, het lijkt erop dat de volgorde waarin je je maaltijd eet helpt om je bloedsuiker lager te houden. De piek in bloedsuiker na een maaltijd is een stuk kleiner. Nu is het belangrijk om dat in grotere groepen mensen te onderzoeken.