Campagne van start over de impact van diabetes
Vandaag begint een campagne van het Diabetes Fonds rond het beklemmende kader waarin het leven van veel mensen met diabetes zich afspeelt. Prikken, meten, spuiten, eten. Nooit een dag rust. Dit is diabetes voor onder anderen de 13-jarige Bloem, die in een tv-spot te zien is.
De impact die diabetes kan hebben op je dagelijks leven is bij 67% van de Nederlanders niet bekend. Hanneke Dessing, directeur van het Diabetes Fonds: 'Diabetes is een onzichtbare ziekte. Aan de buitenkant zie je niets, terwijl in het lichaam van alles gebeurt. De onbekendheid van diabetes leidt vaak tot onbegrip. En daar wil het Diabetes Fonds wat aan doen. '
‘Dit is diabetes’
Om aandacht te vragen voor de vaak enorme, verborgen impact van diabetes op zeker honderdduizend families in Nederland, start het Diabetes Fonds met de grote campagne ‘Dit is diabetes ...’. Centraal daarin staat het persoonlijke verhaal van Bloem, een meisje van 13 jaar met diabetes type 1. De vier handelingen prikken, meten, spuiten, eten beheersen haar leven compleet, waardoor ze al op jonge leeftijd haar vrijheid kwijt is.
Steun voor oplossingen
De campagne vraagt ook om steun voor oplossingen: onderzoek naar genezing en in de tussentijd ook voor hulpmiddelen die de kwaliteit van leven flink verbeteren. Zoals de kunstalvleesklier die werktuigbouwkundige Robin Koops ontwikkelt.