Nog steeds moeilijk om te kiezen voor gezond in supermarkten
Vandaag komt het onderzoeksrapport ‘Superlijst Gezondheid’ uit. Het onderzoek is gedaan in samenwerking met de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie waarin ook het Diabetes Fonds zit. De supermarkten zijn beoordeeld op vier onderzoeksgebieden; doelstellingen, assortiment, producten in reclamefolders en de gezonde keuze makkelijk maken. Het laat zien dat supermarkten gezonde voeding nog te weinig stimuleren, met onderling grote verschillen.
Ongezond eten is, op roken na, de belangrijkste vermijdbare oorzaak waardoor mensen overlijden en jonger ziek worden. Ruim twee derde van ons dagelijkse eten komt uit de supermarkt. Supermarkten hebben dus veel invloed op onze gezondheid.
Het vandaag gepubliceerde onderzoeksrapport ‘Superlijst Gezondheid’ vergelijkt wat acht Nederlandse supermarktketens doen om hun klanten te helpen kiezen voor gezond eten en drinken. Het onderzoek is gedaan door onderzoeksstichting Questionmark, in samenwerking met de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie waarin ook het Diabetes Fonds zit.
Welke supermarkten zijn goed of minder goed bezig?
Het rapport laat grote verschillen zien tussen de supermarktketens, als het gaat om gezonde keuzes stimuleren. Voorop lopen Lidl, Dirk, Coop en Ekoplaza; minder ver zijn Albert Heijn, Jumbo, Aldi en Plus. Maar allemaal stimuleren ze gezonde voeding nog te weinig, en kan er nog veel verbeteren:
- 82% van de folderaanbiedingen zijn ongezond;
- zeven van de acht onderzochte supermarkten leggen ongezonde producten bij de kassa, die klanten verleiden tot impulsaankopen;
- supermarkten geven geen inzicht in de mate waarin ze mensen helpen om te kiezen voor gezonde producten.
Het Diabetes Fonds
Het Diabetes Fonds vraagt al langer aandacht voor het belang van een gezonde omgeving en vindt dat het nú tijd is om de gezonde keuze, écht de makkelijke keuze te maken. Niet alleen supermarkten moeten wat doen om consumenten te ondersteunen bij de gezonde keuze, ook de overheid is aan zet om in te zetten op een samenhangend pakket aan maatregelen:
- Een kortingsverbod op ongezonde producten, en
- Een suikertaks op suikerrijke dranken.
Via de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie roept het Diabetes Fonds supermarkten vandaag op om meer actie te ondernemen en zich te houden aan de eigen beloftes. Zodat kinderen en jongeren opgroeien in een samenleving waarin gezonde voeding normaal is. > Naar het volledige persbericht