12 JAN 2016

“Stop met reclame die kinderen verleidt om ongezond te eten.” Die oproep doet de Alliantie Stop kindermarketing in een nieuwjaarskaart aan de nieuwe leden van K3.

In Nederland is één op de zeven kinderen te zwaar. Ze hebben hierdoor een grotere kans op blijvend overgewicht en later ook op diabetes type 2. Hanne, Klaasje en Marthe van K3 kunnen het tij helpen keren door geen reclame meer te maken voor producten zoals chips, koek en snoep.

Nieuwjaarskaart voor K3

De alliantie ‘Stop kindermarketing ongezonde voeding’, heeft de nieuwe K3-leden een nieuwjaarskaart gestuurd met daarin het dringende verzoek om kinderen niet te verleiden tot het eten en drinken van ongezonde producten.

Naast het zingen en het geven van shows, staat K3 bekend om grootschalige merchandising. K3 wordt afgebeeld op diverse eet- en drinkproducten zoals chips, hagelslag, koekjes, ijsjes en snoep. Allemaal producten met veel zout, suiker en/of vet.

De aliantie vindt het onacceptabel dat de populariteit van K3 en andere idolen commercieel wordt uitgebuit om kinderen te verleiden tot het eten en drinken van ongezonde producten.

Kindermarketing werkt

Baby's zijn al vanaf 18 maanden in staat om merken te herkennen. Vanaf drie jaar ontwikkelen kinderen een voorkeur voor merkproducten versus merkloze producten.

Door deze reclames ontwikkelen kinderen een voorkeur voor eten met veel vet, suiker en zout. Ze hebben hierdoor een grotere kans op blijvend overgewicht en daardoor later ook op allerlei ziektes als diabetes type 2, hart- en vaatziekten en kanker.

Alliantie ‘Stop kindermarketing’

De alliantie ‘’ is een coalitie van gezondheidsorganisaties, wetenschappers, diëtisten en kinderartsen. Het Diabetes Fonds is een van de partners, net als de Consumentenbond, Foodwatch Nederland, de Hartstichting en wetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam en Universiteit Maastricht.